چراغ سبز جدید اروپا به توافق برجام

انریکه مورا ، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در صفحه توییترش نوشت: برای اتحادیه اروپا، برجام (توافق هسته‌ای) اگر تنها برنامه موجود نباشد، بهترین برنامه ممکن برای پرداختن به نگرانی‌های قانونی جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای ایران در زمینه منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای است.

 

این اظهارات مورا در پی دیدار اخیر او در دوحه با معاون وزیر امور خارجه ایران و مذاکره‌کننده‌ ارشد ایران در مذاکرات وین مطرح می‌شود.

مورا درباره این مذاکرات گفت: درباره گستره‌ای از مسائل دشوار دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی ازجمله مسیر پیش روی برجام  تبادل نظرات خوبی درخصوص خلیج (فارس)، راهبرد اتحادیه اروپا، نماینده جدید اتحادیه اروپا در خلیج (فارس)، ایران و همچنان توافق میان ایران و عربستان داشتیم.

باقری نیز  گفت‌وگوها با مورا را «جلسه ای جدی و سازنده» تلقی کرد که در آن در مورد طیفی از موضوعات از جمله مذاکرات رفع تحریم ها به بحث و تبادل نظر شد.

علی باقری در روزهای گذشته هم در امارات با همتایان خود از سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای از ابتدای سال ۲۰۲۲ در وین میان ایران، شرکای اصلی توافق و آمریکا آغاز شد. ایران و آمریکا مذاکرات مستقیمی نداشتند و از طریق هیات‌های مذاکره‌کننده دیگر در جریان مواضع یک‌دیگر قرار می‌گرفتند.

چراغ سبز جدید اروپا به توافق برجام

این مذاکرات طی چند ماه گذشته، به دلیل برخی مسائل حل‌نشده با وقفه روبه‌رو شده است.

دستگاه دیپلماسی ایران در این مدت با اشاره به این که تبادل پیام‌های دیپلماتیک در این باره ادامه دارد و پنجره دیپلماسی بسته نشده، تاکید کرده است که در صورتی که شرکای توافق اراده سیاسی لازم را نشان دهند،‌ آماده نهایی کردن توافقی «خوب» برای لغو تحریم‌هاست که در راستای منافع ملت ایران باشد.

افزون بر این، مقامات تهران و واشنگتن با وجود تایید مذاکرات اخیر میان دو طرف از طریق کانال‌های دیپلماتیک بر سر موضوعاتی از جمله تبادل زندانیان، موضوع «توافق موقت» را منتفی دانسته‌اند.