امیرعبداللهیان برای کدام سوال به صحن مجلس می‌آید؟

یکی از دستور جلسات این هفته مجلس شورای اسلامی، سوال علی خضریان نماینده تهران از حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه است و طبق برنامه وی قرار است ششم تیرماه در صحن مجلس حاضر شود و به سوال نماینده پاسخ دهد.

پیش از این و در دی ماه سال گذشته طرح سوال از وزیر امور خارجه در دستور کار مجلس قرار گرفته بود ولی با طرح آن با تقاضای خضریان به عنوان نماینده سوال کننده از دستور کار صحن مجلس خارج شد.

آن زمان حسینعلی حاجی دلیگانی عضو پیشین هیات رییسه مجلس در این باره گفته بود که در پی مذاکراتی که نماینده سوال کننده با وزیر امور خارجه داشت، مقرر شد طرح سوال یک ماه با به تعویق انجام شود و علی خضریان نیز در این باره توضیح داده بود که پس از نشست با وزیر امورخارجه، مقرر شد اگر موضوع حل شد، سوال مطرح نشود در غیر این صورت سوال بار دیگر در صحن مجلس طرح شود.

سوال خضریان از امیرعبداللهیان به «علت حفظ باند نیویورکی‌ها در وزارت خارجه» باز می گردد؛ وی در سوال خود چنین نوشته است: با توجه به تغییر دولت دلیل رویکرد فعلی وزیر امور خارجه و عدم استفاده از کارشناسان دلسوز و حفظ و ارتقای باند نیویورکی‌ها و حلقه اطراف ظریف در وزارت امور خارجه چیست؟

باند نیویورکی‌ها اصطلاحی است که برای بیان نیروهای متمایل به تعامل غرب به کار می رود؛ که حتی در دوره وزیر سابق خارجه نیز دستمایه سوال نماینده مشهد از وی شد.

امیرعبداللهیان برای کدام سوال به صحن مجلس می‌آید؟

اکنون با گذشت نزدیک دو سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم، در حالی این سوال این بار دستمایه سوال از وزیر امور خارجه قرار داده که گشایش های صورت گرفته در فضای سیاست و تجارت خارجی ایران ناشی از اجرای صحیح سیاست رئیس دولت سیزدهم مبنی بر اولویت دهی به همسایگان و کشورهای همسایه بوده است.

حتی زمانی که این سوال از امیر عبداللهیان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح شد، وی اینگونه توضیح داد که «روند انتصابات در وزارت امور خارجه به عنوان یک دستگاه حاکمیتی و کاملا تخصصی تابع ضوابطی است ومراجع ذیصلاح در خصوص انتصاب یا ابقای افراد در سمت‌های حساس اعلام نظر می‌کنند؛ شورای معاونان وزارت امور خارجه در دولت جدید تغییر یافته است و حدود ٤٠ سفیر نیز تعیین یا جابجا شده‌اند.»

بررسی های خبرنگار ایرنا نیز گویای آن است که در حدود دو سال گذشته نیروهای همسو با سیاست های دولت سیزدهم پست های کلیدی در وزارت امور خارجه را در دست دارند و برای پیشبرد سیاست خارجی مدنظر رهبر انقلاب و رئیس جمهور برنامه ریزی می کنند.