علت کمبود دارو در کشور و نایاب شدن ۱۸۰ قلم دارو در کشور

همایون سامه‌یح، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درمورد نایاب و گران شدن ۱۸۰ قلم دارو در سطح کشور بیان کرد: نقدینگی و مشکلات مالی صاحبان صنعت دارو، کارخانجات و وارد کننده‌ها بیشتر شده و افزایش یافته است و عوارض گمرکی هم به نوعی فشار مضاعف را به واردات دارو و تولیدش ایجاد کرده است و به همین دلیل شاهد هستیم مشکلات دارویی در کشور به مرحله‌ای رسیده است که باید به طور جدی برای آن برنامه‌ای ارائه کنیم.

وی افزود: دلار تا قبل از سال 1400 با نرخ 4200 تومان عرضه می‌شد اما امروز دلاری که به وارد کنندگان تخصیص می‌یاید  28500 تومان است همان هم به سختی بدست می‌آید. اگر مبلغ 28500 تومان هم درنظر بگیریم باز هم برای مبالغ بالا اختلاف قیمت زیادی ایجاد کرده است.

سامه‌یح ادامه داد: متاسفانه شرایط طوری شده است که وارد کننده پول لازم را ندارد و مجبور است از بانک‌ها وام دریافت کند و بانک‌ها هم که مدتی است ارادت خاصی دارند و وام‌های سنگین را قطع کرده‌اند و این اقدام مشکلات زیادی را در بر داشته است. دولت یک بودجه دلاری را برای وارد کنندگان در نظر گرفته  اما وارد کننده پول کافی برای دریافت دلار را هم ندارد.

این عضو کمیسیون بهداشت تاکید کرد: از طرف دیگر عوارض گمرکی دارو 4 درصد شده است و شورای قیمت گذاری دارو که نهادی دولتی زیر نظر وزارت بهداشت است مشخص می‌کند و قیمتی که باید روی دارو گذاشته شود، عوارض گمرکی را در آن محاسبه نمی‌کند  و به طبع برای وارد کننده و حتی تولید کننده ای که مواد اولیه آن را از خارج کشور تهیه می‌کند این 4 درصد نرخ سنگینی است و صرفه اقتصادی ندارد و به همین دلیل است که فعالان این حوزه واردات و تولید را کاهش داده ا‌اند.

سامه‌یح با بیان اینکه عمده‌ترین بدهکار شرکت‌های توزیع کننده دارو، داروخانه‌های دولتی هستند، ابراز کرد: داروخانه‌های دولتی مبلغ بسیار زیادی به شرکت‌های توزیع بدهکار هستند و به طبع توزیع کننده هم مبلغ زیادی به کارخانه بدهکار است و مجدد باعث مشکلات در صنعت دارو شده است. داروخانه ها هم از تامین اجتماعی و بیمه‌ها طلبکار هستند و همین چرخه در صنعت دارو اثر گذار بوده است.

علت کمبود دارو در کشور و نایاب شدن ۱۸۰ قلم دارو در کشور

او افزود: به نظر من کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بیشتر از یک سوم وقت خود را برای بررسی مشکلات دارو صرف می‌کند و مسئولان مختلف و دستگاه را جمع می‌کند تا در مورد بودجه و تولید دارو با حضور وزیر بهداشت و معاونانشان، وزیر کار و رفاه و همچنین سازمان تامین اجتماعی جلسه داشته باشد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس خاطرنشان کرد: در همین جلسات با چانه زنی بسیار زیاد موافقت شد تا 5.4 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های تامین اجتماعی به صورت تهاتر با بدهکاری‌های بهداشت و درمان و داروخانه‌های دولتی و شرکت‌های توزیع و داروسازی زیر نظر تامین اجتماعی پرداخت شود.

سامه‌یح بیان کرد: این موضوع باعث شد تا بسیاری از شرکت‌های دارویی و توزیع کننده دارو که به دلیل بدهکاری زیاد تحویل دارو را قطع کرده بودند مجددا توزیع  به داروخانه‌ها را از سر گیرند. از طرفی دیگر آقای حسینعلی شهریاری نامه‌ای در خصوص مشکلات دارویی به مقام معظم رهبری نوشت که حساسیت به این مشکل بیشتر شد و همین باعث تسهیل و افزایش کمبودهای دارویی شد.

ووی درانتها متذکر شد که انتظار می‌رود طی مدت یکی دوماه آینده اثرات مصوبات جلسه‌ای که در کمیسیون بهداشت و درمان درخصوص دارو داشتیم به وضوح مشخص شود.