علت معطل ماندن قانون شفافیت قوای سه گانه| چرا قانون شفافیت هنوز اجرایی نشده است؟

اقبال شاکری ، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز با اشاره به لزوم اجرای قانون شفافیت قوای سه‌گانه بیان کرد: طرح شفافیت با شفافیت آراء مجلس شروع شد اما به کل کشور گسترش پیدا کرد و به طرح شفافیت قوای سه گانه تبدیل شد.

وی افزود: منظور از طرح شفافیت این است که در هر مجمع تصمیم‌گیری کشور هر اطلاعاتی که لازم است و استثناء امنیتی و محرمانه ندارد منتشر شود تا مردم بدانند نظام تصمیم‌گیری به چه نحوی بوده است.

نماینده مردم تهران درمجلس با اشاره به توقف این قانون در مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: درانتها لازم به ذکر است که طرح کامل قانون شفافیت شامل خود مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز می‌شود و احتمالا سر همین موضوعات اختلافاتی وجود دارد.

شاکری ادامه داد که با این قانون شفاف می‌شود در تصمیم‌گیری‌ها چه موضوعاتی مطرح شده است و چه کسانی رای موافق یا مخالف داشته‌اند. این روال بدون اینکه شخصی مورد هجمه قرار گیرد طی خواهد شد تا نظرات تصمیم‌گیران و مسئولان به صورت شفاف به اطلاع مردم برسد.

این نماینده مجلس عنوان کرد: بعد از اینکه این طرح به قوای سه‌گانه گسترش پیدا کرد به شورای نگهبان رفت و دوباره به مجلس برگشت و مجددا اصلاحاتی درمورد موضوعی که اختلاف نظر وجود داشت، صورت گرفت و هم اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است.

علت معطل ماندن قانون شفافیت قوای سه گانه| چرا قانون شفافیت هنوز اجرایی نشده است؟

*طرح شفافیت آراء نمایندگان درمجلس داوطلبانه اجرا می‌شود

او ادامه داد: طرح شفافیت آراء مجلس نیز به صورت داوطلبانه توسط خود نمایمدگان در مجلس پیگیری شد و بالای صد و هفتاد یا هشتاد نفر که شاید تا امروز بیشتر هم شده باشد برای شفافیت اعلام آمادگی کردند.

شاکری گفت: طبق این اعلام داوطلبانه علیرغم اینکه مذاکرات مجلس منتشر می‌شود و مردم در جریان نظرات موافق و مخالف به صورت کامل هستند، اما طبق این اعلام داوطلبانه در هر موضوعی که در مجلس رای گیری می‌شود اعلام می‌گردد که کدام نماینده چه رای داد. ببنابراین امروز بیش از ۸۰ درصد آراء به صورت شفاف منتشر می‌شود.

نماینده مردم تهران درمجلس درانتها خاطرنشان کرد: اما در طرح اصلی شفافیت قوای سه‌گانه، تصمیم‌گیری‌های سه قوه نیز وجود دارد که به جز موضوعاتی که در قانون آمده و می‌تواند مثتنی باشد و یا موضوعات دیگری که بر اساس مصالح کشور و قوانین بالادستی مثتنی شده است، باید به اطلاع عموم برسد.