اسرائیل اگر به ایران حمله کند چه می شود؟

وضعیت اسرائیل پس از حمله به ایران چگونه می شود جروزالم پست نوشت: هفته گذشته، فرماندهی جبهه داخلی به رهبری رافی میلو، رزمایش «مشت قاطع» را با شبیه سازی درگیری در چند جبهه پس از حمله نیروی هوایی اسرائیل به ایران، انجام داد.

بر اساس این سناریو، در پاسخ به حملات نیروی هوایی اسرائیل ، موشک‌هایی از ایران و شبه نظامیان شیعه طرفدار ایران از عراق، سوریه، لبنان و همچنین نوار غزه به سمت اسرائیل شلیک می‌شوند که بیشتر به مناطق شمالی اسرائیل و حیفا اصابت خواهد کرد. این حملات موشکی احتمالا با ناآرامی‌های خشونت آمیز در داخل اسرائیل همراه خواهد بود.

بیشتر بخوانید :جنگ اسرائیل با ایران | رزمایش بزرگ اسرائیل برای تمرین جنگ با ایران در چند جبهه

 فرماندهی جبهه داخلی اسرائیل، سناریویی را تمرین کرد که در پی آتش سنگین راکت‌ها و موشک ها، حدود صد غیرنظامی کشته و حدود هزار نفر زخمی می‌شوند.

در چنین سناریویی، اورژانس با بیش از هزار محل منهدم شده، از جمله ۵۰۰ مورد در وضعیت وخیم، به اضافه حدود ۲۰۰۰ ساکن که در مناطق باز و خارج از پناهگاه مانده اند، مواجه خواهند شد. این سناریو همچنین شامل آسیب به زیرساخت‌های برق و آب، پایگاه‌های ارتش اسرائیل و مراکز جمعیتی بود.

یک مقام امنیتی گفت: «ما یک سناریوی حداکثری را تمرین کردیم و با جدیت تمام برای آن آماده می‌شویم. حمله همزمان از چند نقطه در چنین مقیاس وسیعی، موجب ایجاد فجایع و تخریب‌هایی می‌شود که اسرائیل از زمان تأسیس تا به حال تجربه نکرده است».

این مقام امنیتی توضیح داد که چنین سناریویی عملکرد نهاد‌های مختلف دولت را مختل می‌کند که بخشی از آن به دلیل قطع برق است. وی افزود: «دیدیم که ۱۰ روز پیش که در نیمی از اسرائیل برق قطع شد، چه اتفاقی افتاد».

این منبع گفت، چنین سناریویی موجب تخریب و تلفات در مقیاسی خواهد شد که اسرائیل هرگز مشابه آن را تجریه نکرده است.

وی افزود: در چنین شرایطی «ما با چالش‌های مختلفی مواجه می‌شویم. چالش‌هایی از قبیل اینکه کارمندان نهاد‌های حیاتی نظیر کارکنان بیمارستان ها، داروخانه ها، رانندگان و کارگران شرکت‌های زیرساختی به دلیل ترس از حملات موشکی، در محل کار خود حاضر نمی‌شوند و این وضعیت، عملکرد نظام اقتصادی را دچار اختلال می‌کند».

همچنین در این رزمایش، موقعیتی ایجاد شد که در آن سامانه پدافند هوایی به شدت به چالش کشیده شد. اطلاعات مربوط به خود رهگیری‌ها و وسعت تهدیدات مخفی نگه داشته شده است، اما اطلاعات دامنه آتش از لبنان که شامل حدود ۳۰۰۰ موشک در چند روز اول می‌شود، منتشر شد.

اسرائیل اگر به ایران حمله کند چه می شود؟

در رزمایش «مشت قاطع»، قابلیت جدیدی به نام «اطلاع رسانی سلولی» مورد استفاده قرار گرفت که به «فرماندهی جبهه داخلی» این امکان را می‌دهد که حتی برای کسانی که اپلیکیشن مخصوص این نیرو را دانلود نکرده اند، پیام‌های هشدار تهدیدات موشکی و راکتی ارسال کند. همچنین این پیام‌های هشدار با توجه به زبان تلفن همراه هر کاربر برای او ارسال می‌شود.

تمرین تخلیه ساکنان از مناطق درگیر جنگ

پایگاه خبری «والا نیوز» مطلع شد که فرماندهی جبهه داخلی، تخلیه غیرنظامیان از ۵۰ شهرک در محدوده پنج کیلومتری مراکز اسکان موقت را نیز تمرین کرده است. همچنین انتقال افراد دارای نیاز‌های ویژه، بیماران وابسته به دستگاه اکسیژن و معلولان مختلف از شهر شلومی تا مراکز پذیرش وزارت بهداشت، تمرین شد.

در جلسه بررسی پس از اجرای رزمایش، بار دیگر موضوع کمبود پناهگاه در شمال اسرائیل مطرح شد. همچنین تصمیم گرفته شد که ستاد فرماندهی جبهه داخلی تشکیل شود و تحت مدیریت این ستاد، سربازانی که در جنگ خدمت نمی‌کنند، برای ارائه کمک‌های رفاهی، پزشکی و غذایی به مردم در مراکز اصلی اسکان موقت، از جمله آراوا، دره اردن، بحر المیت و ایلات، به خدمت گرفته شوند.

همچنین در جلسه توجیهی پس از رزمایش، مشخص شد که سناریوی تخلیه جمعی شهروندان از شمال به جنوب نیز وجود دارد. بنابراین، به یوآو گالانت، وزیر دفاع، پیشنهاد شد که برنامه‌ای ارائه شود که بر اساس آن شهروندانی که به طور مستقل با وسایل نقلیه شخصی از شهر‌هایی که باید تخلیه شوند، خارج می‌شوند، از کمک‌های دولتی برای تأمین هزینه اقامت در مهمانخانه‌ها و هتل‌ها برخوردار شوند.