سند حمله به ایران شوخی ترامپ بود

نیویورک پست دیروز یکشنبه (۱۱ تیر) به نقل از ریک گرنل (Ric Grenell) که در اوایل سال ۲۰۲۰ سرپرست اداره اطلاعات ملی دولت ترامپ بود و کش پاتل (Kash Patel)، رئیس دفتر آخرین سرپرست وزارت دفاع ترامپ، نوشت که آنها فقدان وجود این سند در میان ۳۱ سند حساس فهرست شده در کیفرخواست علیه ترامپ را مشکوک می دانند.

دستان خالی دادستانی

پاتل که به همراه گرنل برای شهادت در مقابل هیات منصفه احضار شده بود، به این روزنامه محافظه کار گفت: بدون وارد شدن به جزئیات پرسیدم: سند مورد نظرتان را به من نشان دهید. جواب دادند: نه، خودت می دانی که منظورمان کدام سند است. گفتم: دولت دست شماست. شما نشان بدهید. گفتند: نداریم.

وی با اشاره به فایل صوتی منتشر شده، گفت که صدای خنده ترامپ نشان می دهد که او در مورد وجود نقشه حمله به ایران شوخی می کرده است.

پاتل گفت: اگر به سخنان ترامپ گوش دهید و در دیدارهایش بوده باشید، (من در حدود ۱۰۰ جلسه همراه او بوده ام) می بینید که مدام شوخی می‌ کند و حتی در مواقع جدی‌ تر نیز برای رساندن منظورش و خودمانی کردن جو جلسه، شوخی می‌کند. در این فایل صوتی نیز می شنوید که واقعاً می خندد و کاغذها را به هم می ریزد.

گزارش "مزخرف" نیویورکر

در ادامه گزارش نیویورک پست آمده است: بنابراین، اگر ادعای ترامپ درست باشد و سندی در اختیار وی نبوده، پس در مورد چه چیزی صحبت می کرد؟ رئیس جمهوری پیشین در این مورد سکوت کرده است.

گرنل گر چه در آن اتاق نبود و نمی‌داند ترامپ چه اسناد دیگری در اختیار دارد، گمانه زنی کرد که رئیس‌جمهوری پیشین در واقع صفحات گزارش منتشر شده نشریه نیویورکر را بررسی می ‌کرده است.

وی گفت: این که در کیفرخواست اشاره ای به این سند نشده به من ثابت می‌ کند که رئیس‌ جمهوری در آن فایل صوتی به وضوح درباره گزارش نیویورکر صحبت می‌کند، زیرا آن گزارش قبل از انجام این مصاحبه منتشر شد و شلیک به اعتبار ادعای دولت ترامپ در پرهیز از آغاز جنگ‌ بود.

او گفت: دیپلمات های وزارت امور خارجه دست [مارک میلی، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا] را در بر افروختن جنگ بسته بودند و می گفتند، "نه، ما دیپلماسی را در پیش می گیریم." رئیس جمهور ترامپ هم هرگز خواهان جنگ نبود.

گرنل ادامه داد: در مقاله کاملاً "مزخرف" نیویورکر آمده بود که "میلی نقشه مفصلی برای جنگ با ایران دارد و ترامپ از آن مطلع شده است". این جنون نومحافظه کاران است و در دولت ترامپ وجود نداشت.

گرنل افزود: گزارش نیویورکر تهاجم به سیاست «اول آمریکا»، اجتناب از جنگ و به کار گرفتن دیپلمات‌های سرسخت بود و آن را حمله به موفقیت خود دانستیم.

سند حمله به ایران شوخی ترامپ بود

تحرکات و تدارکات نامرئی!

پاتل که در بسیاری از ملاقات ‌های دو ماه آخر ریاست جمهوری ترامپ با مقام های دفاعی حضور داشت، با این موضوع موافق است و دستور چهل و پنجمین رئیس‌ جمهوری آمریکا به ارتش برای طراحی نقشه حمله به تهران را "فراتر از ساده لوحانه" می داند.

پاتل گفت: هنگامی که قصد حمله به مکانی را دارید، لازم است تا حجم انبوهی از تحرکات انجام شود. این تحرکات و جابجایی نیروهای آماده به رزم کجاست؟ مراکز تدارکات کجا هستند؟ این امور که یک شبه اتفاق نمی افتند.

پاتل افزود: اگر (شاهدان حاضر در فایل صوتی) آن سند را دیده بودند، تا به حال چیزی می‌گفتند؛ زیرا این سند، اگر وجود داشته باشد، بسیار منحصر به‌ فرد است. از دید ناظر خارجی، پخش و پلا کردن انبوهی از گزارش ها به دست ترامپ خندان نشان می دهد که (سندی) در اختیار ندارد.

تارنمای شبکه سی بی اس چندی پیش نوشته بود که در کیفرخواست تنظیم شده علیه رئیس جمهوری پیشین آمریکا، وی متهم شده که تعمداً اطلاعات مرتبط با امور دفاعی را نگهداری کرده است.

مقام های آگاه به سی بی اس گفتند که در این کیفرخواست اتهامی در مورد نگهداری غیرقانونی اسناد مرتبط به ایران به ترامپ وارد نشده است.

سی ‌ان ‌ان پیشتر اعلام کرده بود که به‌ طور انحصاری، فایلی صوتی از دیدار سال ۲۰۲۱ در نیوجرسی را به دست آورده که در آن ترامپ درباره نگهداری اسناد محرمانه‌ای که از طبقه بندی خارج نشده، از جمله سندی درباره ایران صحبت می‌کند.

بر اساس گزارش سی ان ان، ترامپ در این فایل اذعان می کند که یک سند محرمانه پنتاگون در مورد حمله احتمالی به ایران را نگه داشته است.

ترامپ بارها در گفت و گو با رسانه های آمریکایی نگهداری چنین سندی را رد کرده و گفت که منظور وی مقالات و گزارش های رسانه ها در زمینه حمله احتمالی به ایران بوده است.