ایران با پیوستن به شانگهای نقطه کلیدی ترانزیتی می‌شود

ریانوستی در گزارش خود با اشاره به اینکه در پی نتایج اجلاس امروز این سازمان که به صورت ویدئویی برگزار می شود، ایران به عضویت سازمان همکاری شانگهای در می آید، نوشت: ورود ایران به سازمان همکاری شانگهای به توسعه تجارت بین اعضای سازمان انگیزه می دهد.

ریانووستی به نقل از کارشناسان مورد مصاحبه خود نوشت: ورود ایران به سازمان همکاری شانگهای به توسعه تجارت بین اعضای سازمان انگیزه می دهد و این کشور به نقطه کلیدی در تقاطع طرح های کمربند و جاده و شمال-جنوب تبدیل می شود.

در ادامه آمده است : ایران از لحاظ استراتژیک متحد مهمی است که به اعضای سازمان همکاری شانگهای کمک می کند تا در خاورمیانه جای پای خود را پیدا کنند و امنیت قفقاز و آسیای مرکزی را تقویت کنند.

کارشناسان ریانووستی گفتند ایران در حل وضعیت افغانستان و تامین امنیت که یکی از اهداف سازمان است، نقش خواهد داشت.

ریانوستی اضافه کرد: تهران نه تنها شرایط تحریم را به خوبی پشت سرگذاشت بلکه اقتصاد مدرن ایجاد کرده و در پروژه‌های زیرساختی بزرگ تجربه دارد که می‌تواند به اشتراک بگذارد.

به گزارش ایرنا بیست و سومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به صورت مجازی با میزبانی هند و با حضور سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران دقایقی قبل آغاز شد و قرار است عضویت رسمی و کامل جمهوری اسلامی ایران در این سازمان منطقه ای، در این اجلاس به صورت رسمی اعلام شود.

 نشست جاری سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با سخنرانی نارندرا مودی نخست وزیر کشور میزبان شروع شد.

ایران با پیوستن به شانگهای نقطه کلیدی ترانزیتی می‌شود

یکی از مهم ترین رویدادهای نشست قریب الوقوع سران سازمان همکاری شانگهای، تصویب عضویت رسمی و کامل ایران در این نهاد خواهد بود. قرار است سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس امروز سازمان همکاری شانگهای از طریق ویدئو کنفرانس و بصورت زنده سخنرانی کند و مواضع و دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در خصوص سازمان همکاری شانگهای و برخی مهم ترین موضوع های منطقه ای و بین المللی را مطرح کند.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان همکاری امنیتی و تجاری برای کشورهای اوراسیا است، این سازمان توسط روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد. هند و پاکستان در سال ۲۰۱۷ به آن ملحق شدند. سازمان همکاری شانگهای دارای چندین شریک گفتگو و ناظر در سراسر آسیا، از جمله خاورمیانه است.

قرار است ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در نشست امروز به صورت ویدئو کنفرانس سخنرانی کند.