مکرون؛ اغتشاشات در ایران و اعتراضات در فرانسه

فرانسه از جمله کشورهای اروپاست که درباره ایران همواره دنباله‌رو سیاست‌های خصمانه ایالات‌متحده علیه جمهوری اسلامی ایران بوده و طی سال‌های گذشته دشمنی خود را علیه ملت ایران آشکارا ابراز کرده است.

 

۱- در خلال اغتشاشات سال گذشته که به بهانه مرگ مهسا امینی در ایران شکل گرفته بود، دولت فرانسه و شخص امانوئل مکرون از هیچ کوششی برای زنده نگه‌ داشتن این اغتشاشات فروگذار نکردند. کاخ الیزه فرصت اغتشاشات را برای تشدید فشارهای حداکثری علیه جمهوری اسلامی مناسب دید و در گام اول با همکاری آمریکا، انگلیس و آلمان، روند مذاکرات احیای برجام را به طور کامل متوقف کردند تا ببینند آیا از اغتشاشات آبی گرم می‌شود یا نه. وی در مصاحبه با رادیو فرانسه ادعا کرد وضعیت سیاسی موجود در داخل ایران که اعتراضاتی در جریان است، وضعیت [پیرامون توافق هسته‌ای] را «تا حد زیادی» تغییر داده و احتمال دست یافتن به توافق با ایران را تضعیف کرده است.

هر چند، چند ماه بعد با شکست توطئه اغتشاشات در ایران، کشورهای غربی دست از پا درازتر مجبور شدند از مواضع خود عقب‌نشینی کنند و دستاوردهای هسته‌ای ایران در زمینه غنی‌سازی آنها را مجبور کرد از طریق عمان به دنبال به جریان انداختن مذاکرات به روش‌های دیگر باشند.

امانوئل مکرون نخستین رهبر سیاسی یک کشور بود که اغتشاشات در ایران را «انقلاب» خواند و در یک سخنرانی در بحبوحه اغتشاشات و شورش‌های مسلحانه در ایران گفت: «فرزندان انقلاب ایران، در حال انجام انقلاب خود هستند»! مکرون همچنین دسامبر 2022 در بیانیه مشترک با جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر حمایت تمام‌قد خود از اغتشاشات ایران را تکرار کرد. 

جو بایدن و امانوئل مکرون در این بیانیه ضمن ابراز احترام خود نسبت به خیزش آزادی‌خواهانه(!) مردم ایران بویژه زنان و جوانان، شجاعت آنها برای «به دست آوردن آزادی، دستیابی به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی خود» را تحسین کردند.

مکرون؛ اغتشاشات در ایران و اعتراضات در فرانسه

رئیس جمهور فرانسه سپس پا را از این هم فراتر گذاشت و با چند تن از چهره‌های شاخص اپوزیسیون و براندازان ایران دیدار و گفت‌وگو کرد تا حمایت کامل خود را از براندازی جمهوری اسلامی ایران و اغتشاشگران نشان دهد. او آبان 1401 در کاخ الیزه با  نازنین بنیادی، مسیح علی‌نژاد، لادن برومند، رویا پیرایی و شیما بابایی دیدار و طبق بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه ضمن «ادای احترام به زنان ایران»، آنها را به دلیل «انقلاب» جاری که در حال پیش‌برد آن هستند، تحسین کرد.

مکرون همچنین در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در فوریه 2023 بار دیگر با مسیح علی‌نژاد دیدار و در مقابل دوربین گوشی علی‌نژاد بار دیگر پیام حمایت خود را از اغتشاشات ایران اعلام کرد.

حمایت سران غرب از جمله امانوئل مکرون از اغتشاشات در ایران در حالی بود که جمهوری اسلامی ایران آن را توطئه دشمنان بویژه از طریق تهییج نوجوانان و جوانان در شبکه‌های اجتماعی خوانده بود و تاکید داشت این اغتشاشات با محدود کردن شبکه‌های اجتماعی و هوشیاری مردم ایران بزودی به پایان خواهد رسید و همین هم شد. جمهوری اسلامی ایران در مقطعی خواستار محدود کردن شبکه‌های اجتماعی برای بازگشت آرامش به کشور شد اما در مقابل کشورهای غربی آن را مقابله با جریان آزاد اطلاعات خواندند و به دنبال طرح‌هایی مانند اینترنت ماهواره‌ای و استارلینک رفتند تا بتوانند به پمپاژ بحران به داخل ایران ادامه دهند که در نهایت با شکست کامل مواجه شدند. 

2- حالا اما خود فرانسه از چهارشنبه گذشته درگیر اعتراضات گسترده‌ای شده است؛ اعتراضاتی که در واکنش به قتل ظالمانه یک نوجوان به دست پلیس این کشور به راه افتاده است و هر روز در حال شدیدتر شدن است. واکنش مکرون به اعتراضات فرانسه اما بسیار جالب و قابل تامل است. مکرون که اغتشاشات در ایران را یک انقلاب واقعی خوانده بود و به نظریه‌های نفوذ و تاثیر شبکه‌های اجتماعی واقف نبود، روز جمعه در نشست اضطراری امنیتی در پاریس، اعتراضات مردمی در فرانسه را شورش خواند و گفت مشتی جوان و نوجوان در پشت این شورش‌ها هستند و از والدین فرانسوی خواست جلوی بچه‌های خود را بگیرند و آنها را به خانه بازگردانند!

مکرون که خود را رهبر مهد آزادی رسانه و آزادی بیان در جهان می‌داند، شدیدا به شبکه‌های اجتماعی (به اصطلاح جریان آزاد اطلاعات) حمله کرد و با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی در اعتراضات فرانسه نقش زیادی دارند بر اعمال محدودیت علیه فضای مجازی در فرانسه تاکید کرد و از مالکان پلتفرم‌های اجتماعی خواست هر محتوایی که منجر به تشدید اعتراضات می‌شود را حذف کنند!

یک بام و دو هوای کشورهای غربی بعد از شعارهای حقوق بشری، اکنون به آزادی رسانه‌ها نیز سرایت کرده است؛ آنجا که محدود کردن شبکه‌های اجتماعی در برخی کشورها یک اقدام ضدمردمی و دیکتاتوری است اما در داخل فرانسه منافاتی با آزادی بیان و جریان آزاد اطلاعات ندارد و براحتی دستور محدود کردن این پلتفرم‌ها صادر می‌شود.

مهدی گرگانی