پیوستن ایران به شانگ‌های به سود جامعه جهانی است

 پرفسور جی کایون رئیس مرکز مطالعات ایران در دانشگاه ساوث وسترن (چانگ چینگ) در این باره گفت: اولا پیوستن ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای وسعت جغرافیایی سازمان را افزایش می‌دهد، دوم اینکه موجب تقویت همکاری سیاسی میان کشور‌های عضو سازمان می‌شود ضمن اینکه در بعد امنیتی نیز موضع راهبردی ایران حایز اهمیت است.

 به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وی درباره اهمیت این اتفاق برای ایران گفت: ایرانی که از سوی غرب به رهبری آمریکا تحت تحریم و محاصره است، انتظار دارد با پیوستن به سازمان همکاری‌های شانگ‌های دستاورد‌های اقتصادی بهتری داشته باشد. به طور کلی این اتفاق تنها برای ایران و چین مثبت نیست بلکه برای خاورمیانه و جامعه بین الملل هم مفید خواهد بود، به نظر من این اتفاق با برنامه‌های ایران برای جهانی شدن و تمایلات این کشور برای گشایش در روابط با دنیای خارج مفید است، چون در این عصر که عصر جهانی شدن است سازمان شانگ‌های جاذبه و کاریزمای بهتری دارد.

پیوستن ایران به شانگ‌های به سود جامعه جهانی است

ایران از روز سه شنبه چهارم ژوئیه و با اعلام نشست روسای کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگهای‌ به صورت رسمی عضو دائم این سازمان شد. سازمان همکاری‌های شانگ‌های از نظر وسعت جغرافیایی و آمار جمعیت کشور‌های عضو بزرگ‌ترین سازمان منطقه‌ای جهان است و اعضای این سازمان با ۳.۲ میلیارد جمعیت, ۶۰ درصد منطقه اوراسیا را در اختیار دارند و حجم اقتصادی این سازمان ۲۰ تریلیون دلار است. هدف این سازمان ایجاد نظم جهانی مبتنی بر قواعد بین المللی و اصل احترام متبادل است تا بتواند در تامین نیاز‌ها و تمایلات اعضاء پاسخگوی منافع کشور‌های عضو باشد.