توافق عربستان و ایران طرح عادی سازی روابط با اسرائیل را پایان داد

 عقل در گفت وگوی اختصاصی‌اش با برنامه " ژئوپلیتیک" که از شبکه العهد عراق پخش شد، تصریح کرد که نظریه تل‌آویو و نتانیاهو و دولت پیشین آمریکا بر این استوار بود که دشمن منطقه اسرائیل نیست، بلکه ایران است و این بدان معنا بود که کشورهای منطقه با اسرائیل یک ائتلاف را تشکیل دهند، چرا که واشنگتن به این سمت کشورهای عربی را سوق می‌داد.

وی گفت: برای این کار سالها آمریکا به لحاظ رسانه‌ای، فرهنگی و در تمامی ابعاد دنبال القای این موضوع بود که ایران و نه اسرائیل دشمن منطقه است و روند عادی سازی روابط با این دستآویز شکل گرفت، اما به عقیده من توافق ایران و عربستان با حمایت چین بهانه این عادی سازی روابط را از میان برد.

عقل گفت که این توافق موجب شده که کشورهایی چون امارات روابط خود را با ایران تغییر و آن را بهبود بخشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به شکاف داخلی در کابینه افراطی رژیم صهیونیستی اشاره کرد و افزود: پبیش بینی می شود که جنگ داخلی در درون اسرائیل رخ دهد.

سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین در بغداد به حوادث جاری توسط صهیونیست‌ها در اردوگاه جنین اشاره کرد و ادامه داد : مقاومت فلسطین مانع از آن شد که نظامیان صهیونیست وارد اردوگاه جنین شوند.

وی در بخش دیگری از اظهارات به مقاومت عراق در برابر عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها اشاره کرد و گفت:رژیم تل آویو عراق را به عنوان اولین دشمن خود [در میان کشورهای عربی] می‌داند.

دیپلمات فلسطینی ، عراق را یک کشور کلیدی دانست که در طول دوران تشکیل آن مرکز اصلی در شرق کشورهای عربی بوده است و به همین خاطر رژیم صهیونیستیو جریان صهیونیزم آن را از کشورهای پیشرو در مخالفت با خود می‌دانند.

عقل اضافه کرد: دیوید بن گوریون نخست وزیر سالهای دور اسرائیل در سال ۱۹۴۹ گفت که آنچه که اسرائیل را حفظ خواهد کرد، بمب‌های هسته‌ای و اتمی نست، بلکه آن است که بغداد، دمشق و قاهره با دست خودشان ویران و به آتش کشیده شوند.

توافق عربستان و ایران طرح عادی سازی روابط با اسراییل را پایان داد

سفیر فلسطین در بغداد اظهار کرد: افزایش قدرت چین و روسیه غرب را تضعیف و فلسطین را تقویت خواهد کرد.

وی افزود: دعوت از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان به چین و انعقاد قرارداد راهبردی میان دو طرف یک موضوع مهمی است، همچنان که رفتاری که در چین با ایشان صورت گرفت، به مانند رفتار با یک کشور ابرقدرت بود.

عقل گفت که چین به صراحت گفته که فلسطین حق تشکیل یک دولت مستقل در مرزهای ۱۹۶۷ به مرکزیت قدس شرقی را دارد و این زیباترین موضعی است که می توان از یک ابرقدرت دید.

وی تصریح کرد: چین برای بهبود زیرساخت‌های فلسطین کار خواهد کرد و برای حمایت سیاسی از فلسطینی‌ها در محافل بین‌المللی اقدام خواهد کرد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) وارد پکن شد و این پنجمین سفرش به چین بود.