واکنش احتمالی آمریکا به تهاتر نفت عراق با گاز ایران

 «حازم الباوی» تحلیلگر سیاسی عراق ، امروز (پنجشنبه، ۱۳ جولای) در خصوص تحرکات آمریکا پس از توافق نفت مقابل گاز میان بغداد و تهران هشدار داد و بعید دانست که واشنگتن در قبال این توافق که راهی برای کنار گذاشتن دلار آمریکایی در مبادلات اقتصادی میان تهران و بغداد است، سکوت کند.

آمریکا طی ماه‌های اخیر با وجود تعهد عراق به پرداخت مستمر و بدون وقفه بدهی گازی به ایران، با ممانعت از رسیدن پول خرید گاز از ایران به تهران، از کارت تحریم ایران به عنوان سلاحی علیه عراق و مردمش استفاده کرد. امری که موجب  شد ایران و عراق هر دو در راستای منافع مردم و کشور خود، گامهایی اتخاذ کنند. به گفته وزیر برق عراق، ایران عرضه بیش از نیمی از گاز خود به نیروگاه‌های تولید برق عراق را متوقف کرد، امری که به کاهش عرضه برق در این کشور منجر شد. 

بغداد توضیح داد که بدهی‌ها به ایران را به طور کامل پرداخت کرده است، اما مسائل مربوط به بانک تجارت عراق است که تحریم‌های آمریکا مانع از انتقال وجوه به ایران می‌شود و بهای این مشکل را وزارت برق و شهروندان عراقی می‌پردازند. اما ایران هم در مقابل بدون دریافت عملی این وجوه، ناگزیر شد عرضه گاز مورد نیاز نیروگاه‌های عراق را قطع کند. امری که به چاره‌اندیشی بغداد برای حل این مشکل واداشت. پس از رایزنی‌های بغداد با تهران، «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق شامگاه سه‌شنبه (۱۱ جولای) خبر داد که این کشور به چارچوب توافقی برای تسویه بدهی خود به ایران رسیده است.

نخست‌وزیر عراق با اشاره به توقف صادرات گاز ایران به عراق به دلیل تحریم‌های آمریکا گفت که بغداد توافق کرده که در مقابل واردات گاز، نفت سیاه به ایران بدهد.

حازم الباوی در گفت‌وگو با وبگاه «المعلومه»، در این خصوص تصریح کرد: «واشنگتن که انتظار نداشت عراق در این راه گامی بردارد، واحد پول دلار را کنار بگذارد و درهایش را به روی ایران با توافق مبادله نفت سیاه در برابر گاز برای بهره برداری از نیروگاه‌ها باز کند، نمی تواند بدون آن‌که بازوهای خود را در عراق به حرکت درآورد _همانطور که علیه دولت عبدالمهدی انجام داد_ ساکت بماند».

واکنش احتمالی آمریکا به تهاتر نفت عراق با گاز ایران

این تحلیلگر عراقی توضیح داد: «کاخ سفید نمی‌تواند به هیچ طرفی اجازه دهد که این‌چنین بی‌سابقه آن را به چالش بکشاند. امری که به منزله‌ ضربه‌ای قوی‌تر از ضربه‌ عبدالمهدی در زمان انعقاد توافق‌نامه‌های چین و زیمنس آلمان است. این اقدام عبدالمهدی در آن زمان موجب شد، آمریکا بازوهایش در عراق را برای سرنگونی دولت او فعال کند».

یک ماه پیش از آغاز اعتراضات خیابانی مهرماه ۱۳۹۸ در عراق که در نهایت به استعفای عادی عبدالمهدی، نخست‌وزیر وقت عراق منجر شد، وی در سفری پنج روزه به چین رفت و هشت توافق‌نامه و یادداشت تفاهم  با این کشور در زمینه‌های مالی، تجاری، امنیتی، عمران، ارتباطات، فرهنگ و آموزش امضا کرد. همین چرخش بغداد به سوی شرق و فاصله گرفتن از آمریکا، سبب شد که واشنگتن، بغداد را تحت فشار بی‌سابقه قرار دهد. 

«مهدی تقی امرلی» عضو کمیسیون دفاعی پارلمان عراق در همان زمان امضای این توافق، با اشاره به این فشارها توضیح داد: «آمریکا و برخی کشورهای دیگر، با سوء استفاده از کم‌کاری‌های دولت، تلاش کردند مانع قراردادهای دولت عراق با چین برای خرید سلاح‌های پیشرفته و دیگر توافق‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی شوند سفر [اخیر] عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق به چین، آمریکا را عصبانی کرده و عبدالمهدی اکنون دارد [با اعتراض‌های اخیر خیابانی] تاوان این سفرش به چین را می‌دهد». 

الباوی در ادامه با اشاره به این فتنه‌انگیزی آمریکا در دوران عبدالمهدی، توضیح داد: «این امور ثابت کرده که آمریکا ابزارهای جدید خود را به حرکت واخواهد داشت و با اتخاذ گام‌هایی روان و نرم، عراق را برای اقدامی که دولت آن برای تضمین بهره‌برداری از نیروگاه‌ها در اوج فصل تابستان برداشته، مجازات خواهد کرد».