برابر با کسری بودجه فرار مالیاتی در کشور داریم

  محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی بر ایجاد عدالت و شفافیت مالیاتی، اظهار داشت: قانون مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی قانون خیلی خوبی در راستای اصلاح وضعیت مالیات ستانی در کشور است. چرا که وضعیت مالیات ستانی ایرادات فراوانی دارد و بزرگترین ایراد آن این است که هنوز ابزارهای شناسایی فراریان از پرداخت مالیات در آن ضعیف است.
وی در ادامه افزود: ایجاد همه ابزارها و زیرساخت‌های کافی در جهت بهبود شناسایی فرارهای مالیاتی هم  درگاه های و پایانه های فروشگاهی و هم سایر درگاه های معاملاتی می تواند به ما کمک کند تا اقدام به جذب منابع بیشتر مالیاتی برای دولت کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: پیش بینی که ما می کنیم این است که عددی تقریبا نزدیک به کسری بودجه ما فرار مالیاتی در کشور داریم. یعنی به همان میزانی که مالیات اخذ می کنیم به همان میزان هم فرار مالیاتی داریم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اگر همه الزامات قانونی که در این قانون آورده شده و همه ابزارها و الزامات لازم برای اجرای این قانون در نظر گرفته شود، هم می تواند به جذب درآمدهای مالیاتی کمک کند و هم به ایجاد شفافیت در پرداخت مالیات کمک خواهد کرد و هم کار را دقیق تر انجام دهد تا به صورت سلیقه‌ای در بخشی از موضوعات کار شکل نگیرد.

وی با بیان اینکه کار ممیزان مالیاتی نیز با این سامانه مودیان مالیاتی راحت‌تر خواهد شد افزود: علاوه بر این در قانون در نظر گرفته شده که هر کسی که در سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی عضویت داشته باشد و مالیات خود را به صورت هوشمند پرداخت کند، از تبصره ماده 100 یعنی تخفیف مالیاتی برخوردار می شود.

علیزاده با اشاره به اینکه این تبصره اقدام خوبی است که به این وسیله مودیان مالیاتی تشویق شوند که مالیات خود را در مسیر هوشمند پرداخت کنند افزود: هدف از این قانون این بوده بود که با ایجاد زیرساخت‌های قوی تمام مودیان در بستر این قانون قرار بگیرند تا ایجاد انگیزه خوبی برای آنها بشود که شفاف و سیستمی مالیت خود را بپردازند.

برابر با کسری بودجه فرار مالیاتی در کشور داریم

وی در ادامه توضیح داد: هدف از این سامانه این بود که مشاغل خاص مثل جامعه پزشکی، طلافروشان فروشان، آرایشگران زنانه که درآمدهای میلیاردی زیادی دارند با استفاده از سامانه مودیان به صورت الکترونیکی شناسایی شوند. این مشاغل عمدتاً استفاده از پایانه های فروشگاهی را منع می کنند و از آن استفاده نمی کنند. در صورتی که اگر از آن استفاده کنند مجبور به پرداخت مالیات شفاف می شوند.