تاکید  معاون حقوقی رئیس جمهور بر اهمیت تفکیک وزارت صمت و بازرگانی

محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور امروز یکشنبه 25 تیتر در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از لایحه تشکیل وزارت بازرگانی گفت: از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۹۰، به مدت ۳۸ سال وزارت بازرگانی داشتیم به همین دلیل موضوع جدیدی مطرح نشده است، سال ۱۳۹۰ در مجلس گفته شد می خواهیم وزارت بازرگانی را با صنایع و معادن ادغام کنیم تا تولید رونق بگیرد به این دلیل آن زمان این ادغام رای آورد.

 

وی افزود: هدف این بود تولید رونق بگیرد اما این اتفاق نیفتاد، به گونه ای حوزه عمل یک وزارتخانه را گسترده کردیم که هیچ وزیری امکان اداره این وزارتخانه را ندارد به همین دلیل هم در این دوزاده سال شش وزیر و سه سرپرست عوض شد و هیچ وزیری چون حوزه عملش گسترده است بیش از دو سال در این وزارتخانه امکان کار ندارد. 

معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به بررسی های صورت گرفته در مورد سایر کشورها تصریح کرد: ذیل این موضوع صد کشور بررسی شده اند؛ در ۵۰ کشور وزارت بازرگانی از صنایع جداست در ۵۰ کشور هم بازرگانی با صنعت ادغام شده اند. نظر تخصصی متفاوت است اما واقعیت کشور ما چه اقتضایی می‌کند؟ یک وزیر نمی تواند ۶۶ واحد را اداره کند و علاوه بر ۳۱ واحد استانی ۳۵دستگاه ملی را مدیریت کند.

دهقان گفت: بعضی دوستان گفتند برای حل مشکلات موجود قائم مقام گذاشته شود در پاسخ باید گفت این بحث‌ها تخصصی است مسئول این امر باید در دولت و کابینه جایگاه داشته باشد تا بتواند مسایل را حل کند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه وزیر قبلی صنعت استیضاح شد دولت قبلی را هم بررسی کنید همین شکل بود، تصریح کرد: اینها گرفتار بازار شدند و از تولید و معدن و صنعت واماندند که واقعیت کشور است؛ تجارت تخصصی است، ما تحریم هستیم و به دیپلماسی تجاری در دنیا نیاز داریم. وزیر بازرگانی باید به صورت تخصصی امکان دیپلماسی تجاری و اقتصادی را در دنیا فراهم کند. این مسأله فراهم نیست به همین دلیل هم دولت گذشته به لحاظ کارشناسی به این نتیجه رسیده بود که آن هدفی که می‌خواست از قِبَل ادغام بازرگانی با صنعت و معدن، تولید را رونق دهد محقق نشد به همین دلیل درخواست کرد از یکدیگر تفکیک شوند در این دوزارده سال متاسفانه نه تولید و نه صنعت و نه معدن و تجارت رونق پیدا کرد.

تاکید محمد دهقان بر اهمیت تفکیک وزارت صمت و بازرگانی

وی افزود: از دوستان خواهش می کنم نگویند وزارت واردات اگر بخواهید تولید را رونق دهید باید صادرات را رونق دهید امکان ندارد صادرات جز با دیپلماسیِ تجاری حاصل شود خواهش می کنم تعصبات را کنار بگذارید. 

دهقان با تاکید بر لزوم تفکیک وزارت صنعت و معدن از بازرگانی تصریح کرد:لایحه ای را به مجلس ارائه کردیم که مورد نظر  نمایندگان مجلس باشد، آنچه که در کمیسیون  تایید شده است مدنظر ما نیز قرار دارد.