سر باز کردن شکاف‌ها در واشنگتن

دعوت جو بایدن از اسحاق هرتزوگ به جای بنیامین نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره ایالات متحده، به اندازه کافی برای کاخ سفید و هیات رئیسه حزب دموکرات دردسرساز بوده است. حال تحریم سخنرانی چهارشنبه این هفته رئیس رژیم صهیونیستی توسط چند نماینده دموکرات نیز بر بحران‌های داخلی لیبرال‌های حاکم افزوده است؛ خصوصا که این وضع فشار تندرو‌های آیپک روی دولت بایدن را تشدید کرده و می‌تواند به عاملی برای سردی لابی اسرائیل نسبت به حمایت قوی از دموکرات‌ها در انتخابات 2024 تبدیل شود. 

دولت آمریکا می‌تواند در شرایطی که سرزمین‌های اشغالی در آتش مخالفت‌های عمومی با اصلاحات قضایی کابینه ائتلافی صهیونیست‌ها می‌سوزد، به عنوان آخرین تکیه‌گاه موجودیت رژیم صهیویستی تلقی شود اما دموکرات‌ها با هدف روی کار آوردن حاکمیت هم‌سنخ خود در تل‌آویو، به وضوح پشت نتانیاهو را خالی کرده‌اند. این موضوع که بایدن هنوز از بنیامین نتانیاهو در دور جدید نخست‌وزیری‌‌اش برای دیدار از کاخ سفید دعوت به عمل نیاورده باعث شده کابینه تندرو تل‌آویو، سیگنال‌هایی برای صهیونیست‌های سفت و سخت آیپک بفرستد مبنی بر اینکه حزب دموکرات دیگر مانند گذشته به موجودیت منحوس اسرائیل وفادار نیست، با این حال حتی شکاف‌های پدید‌آمده در میان طیف‌های مختلف آیپک نیز قابل ملاحظه است.

فراموش نکنیم بنی گانتس، وزیر جنگ پیشین رژیم و نخست‌وزیر جایگزین در دولت ائتلافی شکست خورده قبلی اسرائیل و یکی از چهره‌های موثر بر لابی اسرائیلی واشنگتن، پیش‌بینی کرده بود نتانیاهو روابط بین تل‌آویو و واشنگتن را بحرانی می‌کند. 

سفر هرتزوگ به واشنگتن این شکاف‌ها را آشکارتر کرده است. تسهیل شهرک‌سازی‌ها و افزایش خشونت‌ها توسط کابینه نتانیاهو در سرزمین‌های فلسطینی، صهیونیست‌های میانه‌رو را نسبت به جنگی شدن اوضاع متوحش کرده است. حتی 12 گروه یهودی آمریکایی، نتانیاهو را مسؤول حملات خشونت‌آمیز شهرک‌نشینان به فلسطینی‌ها در کرانه باختری اشغالی دانسته و در بیانیه‌ای، رویکرد نتانیاهو را محکوم کرده بودند.

به همین دلیل مخالفت اعضای دموکرات کنگره با سخنرانی رئیس رژیم صهیونیستی می‌تواند زمینه‌های مختلفی داشته باشد اما مهم‌ترین موج مخالفت‌ها را اتفاقا نه نمایندگان نزدیک به آیپک، بلکه طیف هرچند اندک مخالفان رژیم جنایتکار اسرائیل در کپیتول هیل تشکیل می‌هند. 

سر باز کردن شکاف‌ها در واشنگتن

ایلهان عمر یکی از معدود نمایندگان محجبه کنگره که گفته است سخنرانی این هفته هرتزوگ را تحریم می‌کند در این باره توئیت‌ زده و نوشته است: «سخنرانی هرتزوگ در کنگره آمریکا مصادف با تعهدات داده شده به نام راست‌‌گرایانه‌ترین حکومت در تاریخ اسرائیل برای سرکوب امیدهای فلسطینی‌ها جهت ایجاد یک دولت مستقل است».

او در توئیتی دیگر نوشت: «هیچ راهی برای حضور در جهنم وجود ندارد».

جمال بومن، نماینده جناح ترقی‌خواه حزب دموکرات و یکی دیگر از  قانونگذارانی که احتمالا قصد تحریم سخنرانی رئیس رژیم صهیونیستی را دارد نیز گفته است: «ایالات متحده در پاسخگو کردن و ارتقای وضعیت حقوق بشر برای فلسطینیان نقش مهمی دارد».

الکساندریا اوکازیو - کورتس نیز یکی دیگر از گروه 4 نفره تحریم‌کنندگان است. کوری بوش، نماینده دموکرات ایالت میسوری، آخرین عضو گروه ترقی‌خواه کنگره (CPC) بود که دیروز از تصمیم خود پرده برداشت و نوشت: رژیم اسرائیل مسؤول اجرای سیستم آپارتاید و سوءاستفاده بی‌رویه از حقوق فلسطینیان است. نباید به هرتزوگ که به حقوق بشر احترام نمی‌گذارد، تریبون داد.

قطعا با وجود مخالفت‌های این اقلیت بسیار کوچک در کلیت، آمریکا همچنان حامی و پشیبان کامل قانون‌شکنی‌ها و جنایات رژیم صهیونیستی باقی خواهد ماند اما همین شکاف کوچک می‌تواند روزنه‌ای باشد که حقایق درون جامعه آمریکا را برملا می‌سازد، از جمله این حقیقت که حمایت از اسرائیل در جامعه چندنژادی ایالات متحده هیچ پایگاهی ندارد.