مماشات با سلبریتی‌هایی که ضدامنیت ملی موضع می‌گیرند، هیچ توجیهی ندارد

فرانسه اوقات ناآرامی را پشت سر می‌گذارد، اگرچه اهالی این کشور به آشوب و اغتشاش عادت دارند، اما کمتر پیش می‌آید که معترضان با چنین مشت آهنین نیرو‌های نظامی روبرو شوند. فرانسوی‌ها، عصبانی و افسرده از کشته‌شدن یک جوان ۱۷ ساله اصالتا عرب، هفته‌هاست که خیابان‌های شهر‌های بزرگ را قُرُق کرده‌اند. پلیس، اما در قبال اشتباه فاحش خود در شلیک مستقیم به یک نوجوان و در برابر احساسات برانگیخته صد‌ها هزار فرانسوی ترجیح می‌دهد تا از باتوم و اسپری فلفل و سرکوب استفاده کند و صدای معترضان را نشنود. 

اعتراضاتی که اگرچه از شهر‌های بزرگ آغاز شد، اما خیلی سریع سایر نقاط فرانسه سرایت کرد و حالا شهر‌های پر زرق و برق فرانسه تبدیل به میدان جنگ شده است. پلیس فرانسه در توجیه اقدامات خشونت‌آمیز علیه معترضان، مدعی است که برای امنیت کشور مجاز است تا هر طور تشخیص می‌دهد با معترضین برخورد کند. 

در این بین، اما ذهن ناخودآگاه در مقام مقایسه بر می‌آید. سلبریتی‌ها و شخصیت‌های سرشناس فرانسوی از دولت این کشور برای بازگشت آرامش به کشور و دعوت معترضین به آرامش در این چند هفته تلاش گسترده‌ای کردند. مثلا «کیلیان امباپه» ستاره تیم فوتبال پاری سن ژرمن و «اورلین شوامنی» بازیکن تیم رئال مادرید از ورزشکارانی بودند که با انتشار پستی در فضای مجازی از معترضین خواستند تا با آرامش خواسته‌های اجتماعی خود را بیان کنند و از تجمع و اعتراض و آسیب رساندن به اموال عمومی خودداری کنند. حالا سوال مهم اینکه سلبریتی‌های وطنی که با پول مردم جایگاهی یافتند و ثروتی بهم زدند، تا چه اندازه در قبال ناآرامی‌های داخلی مسئولانه عمل کردند. تا چه حد تلاش کردند تا مردم را به آرامش دعوت کنند و یا برعکس تا چه اندازه هیزم بر آتش ناآرامی‌ها ریختند؟!

مماشات با چهره‌هایی که ضدامنیت ملی موضع می‌گیرند، هیچ توجیهی ندارد

جواد منصوری عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی گفت:احساس می‌کنم دولت در برخورد با بعضی از گروه‌ها و جریان‌ها رفتا غیر منطقی و غیر واقع بینانه داشته و حتی این رفتار‌ها خلاف منافع ملی بوده است. از جمله در ارتباط با افرادی که از آن‌ها به عنوان سلبرتی یاد می‌شود. حتی در مورد بعضی از روزنامه‌ها و جریان‌ها نیز این موضع مشاهده می‌شود، اما میزان انعطاف و یا کمک به این افراد بسیار غیر منطقی است و در جا‌های دیگر دنیا هیچ گاه به شکل کشور ما به این گونه مقابل این افراد صبر و تحملی وجود ندارد و این گونه فضا برای هر رفتاری برای آن‌ها فراهم نیست.

وی ادامه داد:در همین فرانسه دولت این کشور سریعا تمامی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی را تحت کنترل شدید برده و عنوان کرده که با تمامی افراده بر خلاف امنیت عمومی صحبتی کنند برخورد می‌کند. دنیا مثل ما برخورد نمی‌کند که تنها این افراد نیستند و افراد و گروه‌های دیگری نیز صحبت‌های ضد امنیت و آسایش مردم مطرح می‌کنند و واقعا نمی‌دانم چرا دولت ما با این افراد مماشات می‌کند و جایگاه خود را خراب می‌کند.

منصوری گفت:من برای این رفتار توجیهی نمی‌بینم و تا به امروز دولت نیز هیچ توضیحی نداده که چرابا این افراد هیچ برخوردی نمی‌شود.

وی افزود: فیلم‌هایی که این افراد تولید می‌کنند غالبا غیر ملی است و ترویج تفکرات غربی و سبک زندگی آن‌ها است و دولت هیچ دلیلی نمی‌آورد که جرا با این افراد برخوردی نمی‌کند و رسانه‌ها در این قضیه خیلی جدی باید وارد شودند.

وی گفت: این منطقی است که، چون این افراد طرفدار دارند، حق دارند هر کاری بکنند و هر صحبتی بر خلاف امنیت ملی و آسایش مردم و خود تحقیری که خودشان دارند مطرح کنند. این گونه نمی‌شود، باید طرفداران این سلبریتی‌ها توجیه شوند و ونباید اجازه داده شود این افراد به راحتی از امکانات کشور استفاده کنند و بعد هم این گونه بر علیه کشورشان موضع گیری کنند.