اهداف حداقلی و حداکثری سفر اخیر وزیر خارجه عمان به ایران

  میر جواد میر گلوی بیات در مورد هدف حداقلی سفر  این دیپلمات عالی رتبه ایرانی به عمان تصریح کرد:  طی دو سه هفته اخیر سطح تنش میان ایران و غرب در خلیج فارس بالا گرفته است. از یک طرف شاهد این بودیم که یک کشتی که به صورت غیر قانونی در خلیج فارس در حال حرکت بود از سوی نیروهای نظامی ایران با حکم قضایی توقیف شد. همچنین شاهد نزدیکی جنگ افزارهای آمریکایی به نیروهای نظامی ایران در منطقه بودیم و این نشان داد که سطح تنش در منطقه در حال بالا گرفتن است. از دیگر سو اخیرا آمریکایی‌ها جنگنده‌های f۱۶ و f۳۵ به منطقه اعزام کرده اند.

 وی  با بیان این که این تحولات نشان می‌دهد شرایط کنونی در منطقه وضعیت چند هفته پیش نیست، گفت: به نظر می‌رسد که هدف حداقلی سفر  بوسعیدی به تهران این بوده که تلاش کند تنش‌ها بین ایران و غرب در منطقه خلیج فارس بالا نگیرد و  به مرحله غیر قابل بازگشت نرسد.

 این کارشناس مسائل عمان همچنین در توضیح هدف حداکثری سفر وزیر خارجه عمان به تهران نیز گفت: در چند هفته اخیر روند مذاکرات رفع تحریم‌ها و اتفاقاتی که در این زمینه در حال رخ دادن بود کند شده است. در حالی که در موقعی پادشاه عمان به تهران سفر کرد ما شاهد تحولات مثبتی در این زمینه بودیم ولی اکنون وقایع و تحولات به سرعت آن زمان نیست. در آن مقطع شاهد آزادی زندانیان بین ایران و برخی از کشورهای اروپایی بودیم. گفت‌وگوهایی میان ایران و سه کشور اروپایی و همچنین انریکه مورا در امارات و قطر  انجام شد و اخبار خوبی در تسهیل روند آزادسازی منابع بلوکه شده ایران منتشر شده  بود؛ ولی در دو سه هفته اخیر اخباری که به گوش می‌رسد اخبار خوبی نیست از جمله این که رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات رفع تحریم‌ها برکنار شد، پس از این اتفاق عده‌ای این موضوع را مطرح کردند که ممکن است با این برکناری مذاکرات به خطر افتد که به نظر من چنین اتفاقی نیز رخ داد.

میر گلوی بیات افزود: در واقع هدف حداکثری سفر وزیر خارجه عمان به تهران این بود که بار دیگر مذاکرات رفع تحریم‌ها بر روی ریل خود قرار بگیرد و در بحث تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا پیشرفت‌هایی حاصل شود.

وی همچنین با اشاره به صحبت‌های وزیر خارجه ایران در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه عمان در ارتباط با بیانیه مشترک روسیه و شورای همکاری خلیج فارس و بند مطرح شده در آن در ارتباط با جزایر سه گانه ایران گفت: این بیانیه را غیر از روسیه، عمان نیز به عنوان یک عضو شورای همکاری خلیج فارس امضا کرده بود و آقای امیر عبداللهیان در این نشست موضع محکمی را نه تنها در برابر روسیه بلکه در برابر عمان نیز گرفت.

اهداف حداقلی و حداکثری سفر اخیر وزیر خارجه عمان به ایران

این کارشناس مسائل عمان تاکید کرد: من فکر می‌کنم آقای بوسعیدی کمی نیز از این موضوع ناراحت شد ولی سعی کرد که با تسلط دیپلماتیک از این موضوع عبور کند . او در صحبت‌های خود  به این موضوع اشاره کرد که ما برای پیشرفت مذاکرات و رفع تنش‌ها تلاش می‌کنیم و از دیگر سو بر اهمیت تقویت روابط ایران و عمان نیز تاکید کرد.

وی گفت: در مجموع، مواضع وزیر خارجه عمان در این نشست مثبت بود و در واقع تلاش عمان این است که از افزایش تنش‌ها در منطقه جلوگیری کند.

این کارشناس مسائل عمان در پایان سخنان خود تصریح کرد: به نظر می‌رسد که با توجه به مذاکرات صورت گرفته بین تهران و عمران در روز دوشنبه، در روزهای آینده خبرهای مثبتی را در مسیر مذاکرات رفع تحریم‌ها بشنویم.