تبعیض در انتخابات عامل حذف انتخابات تناسبی بود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز یکشنبه (اول مرداد) در جریان بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی (اعاده شده از شورای نگهبان و صحن) با حذف ماده ۵۳ این طرح مبنی بر حذف انتخابات تناسبی در جهت رفع ایراد هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام با ۱۴۲ رأی موافق، ۶۰ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

 

در ایراد هیات نظارت به این ماده آمده است: ماده ۵۳ مصوبه با بند‌های ۱، ۱۰ و ۱۵ سیاست‌های کلی انتخابات و نیز اجزاء ۳ و ۱۰ بند ۹ سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری مغایرت دارد.

در مصوبه کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها جهت رفع این ایراد آمده است: در ماده (۹۶) الحاقی موضوع ماده (۵۳) مصوبه حذف شد.

طراحان انتخابات تناسبی در مجلس به دنبال برگزاری آن در تهران بودند که با حذف ماده ۵۳، انتخابات در تهران مثل بقیه شهر‌های کشور برگزار می‌شود، اما نکته‌ای که وجود دارد این است چرا با اینکه هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده بود که هیچگونه ایراد و ابهامی درباره برگزاری انتخابات تناسبی نداریم و با آن موافق هستیم هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام با آن مخالفت کرد.

تبعیض در انتخابات عامل حذف انتخابات تناسبی بود

حجت الاسلام حسن نوروزی نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی درباره دلیل مخالفت هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام با برگزاری انتخابات تناسبی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تناسبی شدن باید برای کل ایران باشد و اینکه فقط در تهران باشد، می‌شود تبعیض.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس اظهار کرد: قانون تناسبی شدن انتخابات در ابتدا برای کل کشور نوشته شده بود، اما با آن مخالفت شد و طراحان برای آنکه بتوانند انتخابات تناسبی را در ایران معروف کنند گفتند فقط در تهران اجرا شود.