توانمندی پهپادی و موشکی ایران، چالش واقعی برای آمریکا و رژیم صهیونیستی

وبگاه لابی صهیونیستی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها » با مورد توجه قرار دادن آغاز مرحله اصلی و فاز عملیاتی یازدهمین رزمایش اقتدار هوایی «فداییان حریم ولایت» که روز یکشنبه در منطقه عمومی انارک اصفهان و با شرکت پایگاه‌های نیروی هوایی ارتش آغاز شد، در گزارشی نوشت که نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یک رزمایش هوایی سالانه را در ۲۳ ژوئیه آغاز کرد که یک هفته پس از اعلام تصمیم آمریکا برای اعزام نیروهای بیشتر به منطقه تنگه هرمز انجام شد. این تصمیم پنتاگون در پاسخ به آنچه «تهدید رو به افزایش ایران علیه کشتیرانی بین‌المللی در این منطقه» خواند، اتخاذ شده است.

در این گزارش، با اشاره به جزئیاتی درباره این رزمایش آمده است: این رزمایش که «فدائیان حریم ولایت» نام دارد، در ۱۱ پایگاه هوایی در این کشور انجام شده است، از جمله در بندر عباس و در دهانه تنگه هرمز. در این رزمایش، ۹۰ جنگنده، از جمله جت‌های جنگی، بمب‌افکن‌ها و پهپادها به کار گرفته شدند. طبق گزارش رسانه‌های ایرانی، جنگنده‌-بمب‌افکن‌های فانتوم F-۴ و Su-۲۴ با موفقیت یک‌ هدف زمینی را در عملیاتی شبانه منهدم کردند. نیروی هوایی ارتش همچنین از پهپادها برای شناسایی، تمرین جنگ الکترونیکی و تخریب اهداف استفاده کرده است.

این لابی صهیونیستی در بخش دیگری از این گزارش با پرداختن به نظر «بردلی بومن» مدیر بخش قدرت‌های نظامی و سیاسی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، نوشت: «Su-۲۴ و F-۴‌های ایران پیشرفته‌ترین هواپیماهای ایران نیستند اما پهپادها، موشک‌های زمین به هوا و زرادخانه موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی ایران که به طور فزاینده‌ای قدرتمندتر و پیچیده‌تر می‌شوند، نشانگر چالشی واقعی‌اند، به ویژه اگر این سامانه‌ها یکپارچه شوند.»

همچنین در این گزارش با اشاره به دیدگاه «مارک مونتگامری»، مدیر ارشد مرکز نوآوری‌ها در حوزه سایبری و فناوری این لابی صهیونیستی آمده است: «ایران معمولا چنین رزمایش‌هایی را انجام می‌دهد که یکی از ارکان مهم اقدامات و تلاش‌های آن برای فشار آوردن به اسراییل، آمریکا و شرکایمان در خاورمیانه است. این رزمایش‌ها همچنین تایید آشکاری برای اقدامات ارتش آمریکا برای تثبیت جایگاه خود، از جمله افزایش شمار هواپیماها و کشتی‌های جنگی است که به متحدان و شرکایمان می‌گوید، آمریکا نسبت به مبارزه با ایران و حمایت از امنیت منطقه متعهد است.»

آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که با توجه به آنچه «تلاش‌های ایران برای توقیف کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز و دریای عمان» خواند قرار است جنگنده‌های بیشتر و یک ناو به این مناطق اعزام کند. پنتاگون گفت که ناوشکن USS Thomas Hunder و چند فروند جنگنده F-۳۵ به این منطقه اعزام خواهد شد.

مقامات آمریکایی برای توجیه حضور نظامی خود در خاورمیانه و خلیج فارس مدعی هستند که با این اقدامات امنیت منطقه را برای کشورهای حاشیه خلیج فارس و عبور کشتی‌های سراسر جهان تامین می‌کنند. این در حالی است که این اقدامات تنها موجب افزایش تنش‌ها در منطقه شده و جمهوری اسلامی ایران نیز بارها تاکید کرده است که این کار بر عهده کشورهای منطقه است و آن‌ها خود قادر به انجام آن هستند.

در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری اخیرش درباره اخبار منتشر شده در مورد اعزام جنگنده‌های F-۱۶ آمریکا به خلیج فارس، گفت: نقش دولت آمریکا در خصوص مسائل منطقه‌ای به ویژه امنیت منطقه هیچ‌گاه صلح آمیز و سازنده نبوده است.

او با بیان اینکه اظهارات و تحرکات آمریکا در ارتباط با این موضوع سازنده نیست و تداوم این‌گونه اقدامات می‌تواند به ایجاد حساسیت‌های جدید در منطقه و دامن زدن به بی ثباتی و ناامنی در این حوزه جغرافیایی کمک کند، گفت: ایران هر گونه اقدام غیر قانونی و غیر سازنده که امنیت منطقه را تحت تاثیر قرار دهد با حساسیت و دقت رصد و پایش می‌کند. ایران نسبت به هر گونه اقدام تحریک آمیز و غیر قانونی به خصوص در نزدیکی مرزهایش حساس است و نسبت به آن توجه ویژه‌ای دارد و حق خود را برای اتخاذ تدابیر مقتضی بازدارنده و منطبق با قواعد و مقررات بین‌الملل محفوظ می‌داند و از حقوق مسلم خود در این ارتباط استفاده می‌کند.

توانمندی پهپادی و موشکی ایران، چالش واقعی برای آمریکا و رژیم صهیونیستی

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه توصیه ما به دولت آمریکا این است که از هر گونه اقدام تحریک‌آمیز، غیر سازنده و بی ثبات کننده در منطقه پرهیز کند، گفت: امنیت در منطقه یک مقوله یکپارچه است و تعمیق و تامین آن نیازمند همکاری همه کشورهای منطقه است و انتظار این است که دیگر کشورها در حوزه آبی خلیج فارس به مسئولیت خود در این زمینه توجه کنند و هشدارهای لازم را به آمریکا برای پرهیز از هر گونه اقدام تحریک آمیز و غیر سازنده بدهند.