سرگردانی نفت توقیف‌شده ایران در سواحل تگزاس

 منابع بین‌المللی شامگاه سه‌شنبه گزارش دادند یک محموله نفت خام ایران که توسط ایالات متحده آمریکا توقیف شد بنا به دلایل مختلف از جمله بیم از انتقام تهران اکنون برای هشتمین هفته است که در سواحل تگزاس سرگردان است.  

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع از موضوع نوشته تمایلی به تخلیه این محموله توقیف‌شده وجود ندارد چرا که نماینده‌های تجاری نگرانند چنانچه کشتی‌ای اقدام به انتقال نفت توقیف‌شده ایران بکند توسط مشتری‌ها کنار گذاشته خواهد شد. 

«سوئز راجان» یک نفت‌کش تحت پرچم جزایر مارشال است که از تاریخ ۳۰ ماه مه (۹ خرداد) در ساحل «گالوستون» واقع در ۸۰ کیلومتری شهر «هیوستون»، پرجمعیت‌ترین شهر ایالت تگزاس لنگر انداخته، اما کارگزاران شرکت‌های کشتی‌رانی از قبول آن امتناع می‌کنند. این نفتکش به دلیل اندازه و وزنش نمی‌تواند وارد اسکله شود و لازم است نفت خام آن توسط کارگزاران شرکت‌های باربری به کشتی‌های کوچک‌تر منتقل شوند. 

یک منبع به خبرگزاری رویترز گفت شرکت‌های کشتی‌رانی نگران هستند که چنانچه نفت خام ایران را به کشتی خودشان انتقال دهند دیگر خریداران نفت در سفرهای آینده از کشتی آنها استفاده نخواهند کرد. 

وی با بیان اینکه این کشتی هنوز به دنبال شرکتی برای انتقال این محموله نفت خام است اضافه کرد: «تیم حقوقی ما گفت که ابدا این کار را نکنید.»

خبرگزاری رویترز نوشته شرکت‌های کشتی‌رانی بازرسی‌ها بر کشتی‌های اجاره‌ای خودشان را افزایش داده‌اند و احتیاط می‌کنند از نفت‌کش‌هایی که اقدام به انتقال نفت خام از کشورهای تحریم‌شده می‌کنن استفاده نکنند. در حالت معمول، شرکت‌ها سه یا چهار قرارداد ترابری آخر کشتی‌ها را چک می‌کنند. 

سرگردانی نفت توقیف‌شده ایران در سواحل تگزاس

یک کارشناس مسائل صنعت نفت در غرب به رویترز گفت ناتوانی در تخلیه محموله این کشتی تا حدی هم به دلیل بیم از انتقام ایران است زیرا تهران تهدید کرده از هر شرکتی که اقدام به تخلیه نفت توقیف‌شده‌اش بکند انتقام خواهد گرفت. 

به گفته این منبع، این در حالی است که دولت آمریکا مجوز تخلیه محموله این کشتی را صادر کرده است. 

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در روزهای گذشته نسبت به تخلیه این نفتکش هشدار داده‌اند. به عنوان مثال، سردار «علی فدوی» جانشین فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به سوالی در رابطه با احتمال تخلیه نفت نفتکش ایرانی توسط امریکایی‌ها  گفت: «یکی از سیاست‌های ما در قبال دشمنان این ملت مقابله به مثل است.»

سردار فدوی در این اظهارات که دوشنبه شب مطرح شد در ادامه تأکید کرد: « این سیاست به عنوان یک سیاست متقن است و کسی نمی‌تواند از آن جلوگیری کند.»

قبل‌تر از آن، سردار علیرضا تنگسیری در واکنش به دستور دادستان فدرال آمریکا مبنی بر تخلیه و جابجایی محموله سرقتی نفت ایران در بخش خبری ۱۴ سیما، گفته بود: «دوران بزن دررو تمام شده است. واقعاً اگر بزنند،‌ می‌خورند و باید منتظر آن باشند.»

فرمانده نیروی دریایی سپاه تصریح کرد:‌ «اکنون اعلام می‌کنیم اگر هر شرکت نفتی آمریکایی بخواهد نفت ما را از این نفتکش تخلیه کند،‌ مسئول می‌دانیم. همچنان که آمریکا را هم مسئول می‌دانیم.»

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال نخستین رسانه‌ای بود که سه‌شنبه هفته گذشته گزارش داده بود دادستان‌های فدرال آمریکا قادر به فروش ۸۰۰ هزار بشکه نفت ایران در نفتکش «سوئز راجان» نیستند.  

روزنامه آمریکایی وال‌‌استریت‌ژورنال در آن گزارش به نقل از مقام‌های مطلع از این رویداد نوشته بود نفت مذکور در یک نفت‌کش یونانی قرار دارد که در ساحل تگزاس مستقر شده اما شرکت‌های آمریکایی از بیم اقدام تلافی‌جویانه ایران تمایلی به تخلیه محموله آن ندارند. 

طبق ادعای وال‌استریت‌ژورنال، دادستان‌های آمریکایی چند ماه پیش با متهم کردن مالک یونانی این نفت‌کش به نقض قوانین تحریم‌های آمریکا علیه ایران آن را مصادره و به سمت ساحل شهر «گالوستون» در ایالت تگزاس هدایت کردند. 

گارد ساحلی آمریکا مجوز تخلیه بار این نفت‌کش به نام «سوئز راجان» را صادر کرده اما شرکت‌هایی که چنین انتقال‌هایی را انجام می‌دهند از بیم اقدام تلافی‌جویانه ایران تمایلی به انجام کارهای مربوط به این نفت توقیف‌شده را ندارند. 

مدیرعامل یک شرکت انرژی مستقر در هیوستون به وال‌استریت‌ژورنال گفت: «شرکت‌هایی که به هر طریفی در خلیج فارس حضور دارند به معنای واقعی کلمه، می‌ترسند چنین کاری انجام دهند.» او گفت نگرانی این شرکت‌ها این است که هدف اقدامات تلافی‌جویانه ایرانی‌ها واقع شوند. 

این منبع در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی تصریح کرد چندین شرکت‌ که با آنها برای تخلیه نفت این نفت‌کش تماس گرفته شده، این درخواست را رد کرده‌اند. مدیر عامل شرکتی دیگر که در خلیج مکزیک فعالیت می‌کند نیز به نگرانی‌های مشابهی اشاره کرد و گفت: «مشخص نیست کسی بخواهد به آن (نفت) دست بزند.»

وال‌استریت‌ژورنال نوشته بود این معضل نشان‌دهنده دشواری‌هایی است که دولت آمریکا در اجرای تحریم‌ها علیه ایران با آن روبرو است. تحلیلگران و مقام‌های سابق آمریکایی گفته‌اند ایران از این تاکتیک‌ها برای منصرف کردن غرب از مانع‌تراشی در صادرات نفت خود استفاده می‌کند. 

یک مقام سابق آمریکایی گفت: «ماجرای این کشتی نشان‌دهنده مسائلی است که در سطحی بزرگتر نحوه تقابل ما با تهدیدهای ایران را به صحنه نمایش در می‌آورد.»

منابع مطلع می‌گویند نفتکش سوئز راجان بعد از گزارش‌های یک شرکت خصوصی ضد ایرانی در آمریکا به نام «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» (UANI) زیر ذره‌بین دولت آمریکا قرار گرفت.

مطابق این ادعا، گروه «اتحاد علیه ایران» هسته‌ای با استناد به تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های مربوط به رصد تردد کشتی‌ها سوئز راجان را به حمل نفت تحریم‌شده ایران متهم کرده بود.  

«مارک والاس»، مدیر عامل UANI گفت: «اگر شرکت‌های کشتی‌رانی و صنایع مرتبط در فضای هراس از انتقام ایران زندگی کنند آمریکا قادر به اجرای تحریم‌های مربوط به قاچاق نفت نخواهد بود.»

طبق گزارش وال‌استریت‌ژورنال، دولت آمریکا بعد از گزارش‌های UANI اقدام به اعلام جرم علیه مالک یونانی نفت‌کش مذکور کرده است. منابع مطلع در گفت‌وگو با وال‌استریت‌ژورنال تصریح کرده‌اند با آنکه دادستان‌ها نمی‌توانند تا قبل از تخلیه نفت از سوئز راجان آن را توقیف کنند اما مالک این نفتکش با توافقات حاصل شده آن را به سمت یک مرکز تصیفه محصولات نفتی در تگزاس هدایت کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا در واکنش به گزارش وال‌استریت‌ژورنال اعلام جرم علیه مالک یونانی نفت‌کش را تأیید نکرد و در ضمن از ارائه توضیح درباره مطول شدن روند تخلیه بار از آن هم توضیحاتی ارائه نکرد. وزارت خارجه آمریکا هم ضمن خودداری از اعلام نظر درباره سوئز راجان گفت که دولت آمریکا در حال اجرای تحریم‌ها علیه ایران است. 

دولت آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام در سال ۱۳۹۷ تمامی تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق را علیه ایران به اجرا درآورده است. آمریکا کشورها و شرکت‌های ثالث را نیز ملزم به اجرای تحریم‌های سرزمینی خود علیه ایران کرده است. 

جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر غیرقانونی بودن تحریم‌های ایالات متحده آمریکا اعلام کرده از تمامی امکانات خود برای مقابله با این تدابیر ظالمانه و غیرانسانی استفاده خواهد کرد.