پاسخ گوترش به نامه آیت‌الله سیستانی

« آنتونیو گوترش » دبیرکل سازمان ملل به نامه آیت‌الله «سید علی السیستانی» مرجعیت عالیقدر شیعیان در عراق در خصوص هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، پاسخ داد. 

پیشتر، مرجعیت عالی شیعیان در عراق در واکنش به توهین به قرآن در سوئد در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل درباره تکرار چنین اقدامات شنیعی در کشورهای مختلف طی سال‌های گذشته انتقاد و تاکید کرد که احترام به آزادی بیان به هیچ وجه صدور مجوز چنین اقدام شرم‌آوری را توجیه نمی‌کند.

گوترش

آیت‌الله سیستانی ضمن محکوم کردن این اقدام، از سازمان ملل خواست که اقدامات مؤثری به منظور جلوگیری از تکرار امثال چنین حوادثی اتخاذ کند و کشورها را به بازنگری در قوانینی وادار کند که اجازه وقوع چنین اقداماتی را می‌دهد.

در نامه گوترش به مرجعیت عالیقدر شیعیان در عراق که امروز (پنجشنبه، ۲۷ جولای) در رسانه‌های عراقی از جمله شبکه‌های عراقی «الفرات» و «آفاق» و وبگاه «بغداد الیوم»، منتشر شد، آمده است: 

حضرت آیت‌الله العظمی علی سیستانی؛

 از نامه حضرتعالی در تاریخ ۲۹ ژوئن ۲۰۲۳ در خصوص آتش زدن قرآن [کریم] تشکر می‌کنم. از حادثه اخیر سوزاندن قرآن در استکهلم سوئد که به تظاهرات در جمهوری عراق در تعطیلات عید قربان منجر شد، به شدت ناراحت شدم. به من اجازه دهید تا همبستگی خود را با جامعه اسلامی ابراز کنم و تعصب، خشونت و اسلام هراسی را که به تشدید تنش‌ها منجر می‌شود و در تبعیض و افراط‌گرایی سهیم می‌شود، محکوم کنم.

در تماس تلفنی خود با جناب آقای فؤاد محمد حسین معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه جمهوری عراق در تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳، این موضع خود را بیان کردم. این موضوع، همچنین در بیانیه‌های مطبوعاتی دفتر نماینده عالی اتحاد تمدن‌های سازمان ملل در ۲۹ ژوئن ۲۰۲۳ در محکومیت سوزاندن قرآن در سوئد منعکس شد.

این موضوع را کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز در ۱۱ ژوئیه ۲۰۲۳ در نشست فوری درباره «افزایش هشداردهنده اقدامات عمدی و آشکار نفرت‌انگیزی دینی که با هتک حرمت مکرر به قرآن کریم در برخی کشورهای اروپایی و غیره تجلی یافته است» منعکس کرد.

سازمان ملل متحد مصمم است که قطعنامه شورای حقوق بشر درباره «مبارزه با نفرت‌انگیزی دینی که به تبعیض، خصومت یا خشونت تحریک می‌کند» را به طور کامل اجرا کند.  سازمان ملل متحد، از طریق نهادهای مرتبط، به ترغیب کشورهای عضو برای بررسی و بازبینی سیاست‌ها و چارچوب‌های ملی خود برای شناسایی نقاط ضعف و شکافی که ممکن است مانع از جلوگیری از اقدامات و فراخوان‌ها برای نفرت‌پراکنی ملی، نژادی یا دینی و تعقیب و پیگرد مجرمان شود، ادامه خواهد داد. اقداماتی که ممکن است باعث ایجاد تبعیض، خصومت یا خشونت شود.

در همین راستا، رهبران سیاسی و دینی نقش مهمی در بلندکردن قاطعانه صدای خود در برابر مظاهر مرتبط با نفرت‌پراکنی دینی و روشنگری در خصوص گفت‌وگوی مسالمت آمیز دارند. اقدامی که بهترین راه برای ترویج درک و احترام متقابل از جمله احترام به تنوع است که عناصر سازنده برای ایجاد جامعه‌ای منسجم و پایدار است.

من دعوت شما را برای ترویج همزیستی مسالمت آمیز و تحکیم ارزش‌های مهربانی کاملاً تأیید می‌کنم. مایلم احترام صمیمانه و تحسین عمیق خود را از درایت، رویکرد میانه‌روی شما و دعوت همیشگی شما برای احترام و اتحاد متقابل ابراز کنم.

همچنین از ارتباط بیشتر و تعامل مستمر با حضرتعالی درباره این موضوعات مهم مورد اهتمام مشترک استقبال می‌کنم.

با احترام