کاهش قیمت جهانی گندم بر نرخ‌گذاری داخلی تاثیرگذار بود/ کود و سموم گندمکاران به صورت دولتی در اختیارشان قرار می‌گیرد

ذبیح‌الله اعظمی ، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز با اشاره به میزان خرید تضمینی گندم از طرف دولت در سال زراعی جاری بیان کرد: سال گذشته ‌قیمت جهانی هر تن گندم تا ۵۰۰ دلار بالا رفت. اما امسال هر تن گندم  بین ۳۰۰ الی ۳۵۰ دلار است و همین مسئله بر قیمت‌گذاری داخلی گندم تاثیرگذار بود.

وی افزود: بنابراین قیمت جهانی گندم پایین است و یکی از دلایلی که با افزایش بیشتر از هر کیلو ۱۵ هزارتومان نرخ خرید تضمینی گندم موافقت نشد، همین بود که قیمت جهانی هر تن گندم نسبت به سال گذشته بسیار کاهش پیدا کرده است.

اعظمی ادامه داد: البته نکته جالب این است که طبق یکی از بندهای برنامه توسعه هفتم توسعه, دولت موظف و مکلف است مازاد محصول تولیدی کشاورزان مانند گندم را باتوجه به قیمت جهانی به علاوه قیمت‌های حمل و نگهداری و انبارداری را به کشاورز بپردازد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بنابراین چنین بندی کمک می‌کند تا اولویت نخست کشاورزان برای سال آینده، محصول داخلی آن‌ها باشد و دوم اینکه براساس قیمت جهانی‌ و هزینه‌های نگهداری و حمل به عهده دولت خواهد بود. به طوری که فرضا اگر گندم هر کیلو ۱۵ هزار تومان است دولت هر کیلو را ۱۷ هزارتومان یا بیشتر خریداری می‌کند.

واردات گندم برای سال جاری چقدر خواهد بود؟

او در پاسخ به این سوال توضیح داد: همچنان باید صبر کنیم تا میزان دقیق مشخص شود اما پیش‌بینی بر این است که دولت در سال جاری بین ۸ الی ۸.۵ میلیون تن گندم خریدار تضمینی داشته باشد.

اعظمی اظهارداشت: پس از آن باید ببینیم باتوجه به ذخایر استراتژیک کشور و باتوجه به میزان خرید تضمینی چقدر دیگر نیاز به واردات داریم. احتمالا حداکثر به واردات ۳ میلیون تن گندم نیاز خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: معمولا میزان نیاز ۱۲ میلیون تن است اما چون در گذشته قیمت گندم افزایش داشت، مقدار زیادی از آرد تولیدی ما به خارج از کشور صادر می‌شد. اما اکنون پیش بینی می‌کنیم بیشتر از ۲ الی ۳ میلیون تن نیاز به واردات نخواهیم داشت.

کاهش قیمت جهانی گندم بر نرخ‌گذاری داخلی تاثیرگذار بود/ کود و سموم گندمکاران به صورت دولتی در اختیارشان قرار می‌گیرد

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: باتوجه به مدیریت دولت و نظارت بر نانوایی‌ها و جلوگیری از خروج آرد غیر سهمیه‌بندی از کشور و حذف ارز ترجیحی، میزان ذخیره گندم به مقداری می‌رسد که امسال دولت خیلی متضرر نشود.ازطرفی کود و سموم محصولات استراتژیک مانند گندم همگی با قیمت دولتی در اختیار گندمکاران و کشاورزان قرار می‌گیرد و تقریبا می‌توان گفت که دولت در این کار موفق بوده است.

اعظمی درانتها خاطرنشان کرد: هرچند کارشکنی‌هایی صورت گرفته است اما عمدتا هر کس برای دریافت این یارانه‌ها مراجعه کرده است، دولت سموم و کود و ... مورد نیازش را تامین کرده است.