دستگاه‌های دولتی به زیرساخت‌های یکپارچه ابری متصل می شوند

محسن زنگنه در تشریح جلسه صبح امروز (شنبه، ۱۴ مرداد ماه) کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: کمیسیون امروز ماده ۱۰۷ لایحه برنامه هفتم که مربوط به هوشمندسازی و دولت الکترونیک بود را مورد بررسی قرار داد.

 

وی تأکید کرد: به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق، دستگاه‌ها مکلف شدند تا در زیرساخت یکپارچه ابری که دولت از طریق وزارت ارتباطات ایجاد می‌کند، تمام اطلاعات پایگاه‌های خود را به این زیرساخت‌های یکپارچه متصل کنند. همچنین دستگاه‌هایی که با توافق خود مایل به این کار هستند، می‌توانند اطلاعات خود را به این زیرساخت‌های یکپارچه منتقل کنند. همچنین نیرو‌های مسلح و دستگاه‌های امنیتی از مصوبه فوق مستثنی شدند.

زنگنه ادامه داد: کمیسیون در مصوبه دیگری دستگاه‌های دولتی را مکلف کرد تا برنامه عملیاتی استقرار پیاده‌سازی چرخه هوشمندسازی دستگاه خودشان را بر اساس استقرار نظام حکمرانی مبنا در سال اول برنامه تکمیل کنند. وی ادامه داد: همچنین مقرر شد تا از ابتدای سال دوم برنامه دستگاه‌هایی که به نحوی متولی پایگاه اطلاعاتی هستند، پایگاه خودشان را در یک سال اول تکمیل کرده و از ابتدای سال دوم عملاً هرگونه انتقال داده بین دستگاهی و استعلام سایر دستگاه‌ها و یا حوزه‌های کسب و کار فقط به صورت آنی و برخط اجرا شود. به واقع بدین نحو ما دیگر مردم را درباره اخذ استعلامات و داده‌های بین دستگاهی دچار مشکل نمی‌کنیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم اظهار کرد: همچنین کمیسیون در مصوبه دیگری دستگاه‌های اجرایی را مکلف کرد تا سالانه ۲۰ درصد از خدمات دستگاه خودشان را به صورت برخط و هوشمند بر روی پایگاه اطلاعات و داده به مردم ارائه کنند به نحوی که تا پایان برنامه ۵۰ درصد اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال و صد درصد اشخاص حقوقی بتوانند تمام خدمات خودشان را از طریق پنجره ملی خدمات هوشمند دولت دریافت کنند.

وی گفت: همچنین کمیسیون مصوب کرد تا دستگاه‌ها در طول اجرای قانون برنامه هفتم مجاز به ایجاد سامانه جدید در سطح ملی نباشد چرا که یکی از مشکلات، مربوط به تعدد سامانه‌هایی است که دستگاه‌ها ایجاد می‌کنند و هزینه‌هایی را بر روی دست دولت می‌گذارند، از این رو کمیسیون ایجاد هرگونه سامانه جدید از سوی دستگاه‌ها را ممنوع کرد، مگر اینکه ایجاد آن با اجازه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همراه شود.

دستگاه‌های دولتی به زیرساخت‌های یکپارچه ابری متصل می شوند

زنگنه در ادامه درباره ادامه جلسات کمیسیون تلفیق با وجود پشت سر گذاشتن مهلت قانونی پیرو آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: با حذف تعطیلات رسمی، تقریباً یک الی دو روز دیگر فرصت سه هفته‌ای کمیسیون به پایان می‌رسد، لذا با مذاکراتی که با هیأت رئیسه و رئیس مجلس شورای اسلامی انجام شده احتمالاً این مدت بین حداقل یک هفته کاری تمدید می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم با بیان اینکه بررسی اکثریت فصل‌های برنامه هفتم به پایان رسیده است، ادامه داد: بنده فکر می‌کنم ان‌شاء‌الله بتوانیم تا آخر هفته جاری یا نهایتاً اول هفته آینده گزارش کمیسیون درباره لایحه برنامه هفتم را نهایی کنیم.