توافق ایران و سریلانکا برای آزادی زندانیان

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ظهر امروز (شنبه)  ۱۴ مرداد ماه در محل وزارت امور خارجه در محل وزارت امور خارجه میزبان «علی صبری» وزیر خارجه سریلانکا در نخستین سفرش به تهران در دولت سیزدهم بود.

وزرای خارجه پس از آن بر سر یک میز به گفت‌وگو نشستند و در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداختند.

امیرعبداللهیان در ابتدای این نشست به همتای سریلانکایی خیرمقدم گفت. سفر ایشان نقطه جدید برای توسعه همکاری‌های دو کشور محسوب خواهد شد.

وی افزود: در دیدار امروز طیف وسیعی از موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث قرار دادیم از جمله همکاری‌های اقتصادی، توسعه تجارت و گردشگری و افزایش همکاری‌ها در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بر وجود اراده سیاسی مشترک برای بسط همکاری‌های فرهنگی، گردشگری، علمی، دانشگاهی، فناوری‌های نوین و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در دو کشور اتفاق نظر داریم.

وزیر خارجه گفت:‌در خصوص وجود برخی موانع در روابط دو  کشور گفت‌وگو کردیم. موانع موجود به راحتی قابل حل است و برخی موانع در چارچوب حقوق بین‌الملل دارای راهکارهای برون رفت از وضعیت کنونی تشخیص داده شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: با توجه به سیاست آقای رئیسی و اولویت نگاه به آسیا بر این موضوع اتفاق نظر داشتیم که امروز و در قرن حاضر ظرفیت موجود در قاره آسیا نگاه‌های جهانی و قدرت‌ها را به خود جلب کرده و کشورهای آسیایی بیش از هر زمان دیگری باید با بصیرت و همکاری و نگاه به توسعه منطقه از مسیر گفت‌وگو و تعامل در راستای منافع ملت‌ها بهره برداری کنند.

وی افزود: همکاری در منطقه راهبردی اقیانوس هند با توجه به ریاست سریلانکا بر اتحادیه همکاری‌های کشورهای اقیانوس هند موسوم به «آیورا» از جمله موضوعات مورد گفت‌وگوی امروز بود. معتقدیم دوره ریاست سریلانکا بر سازمان آیورا، فرصتی است برای نگاه نیرومندتر به همکاری بین کشورهای آسیایی و همکاری‌های قوی‌تر جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورهای آسیا و اعضای سازمان آیورا.

توافق ایران و سریلانکا برای آزادی زندانیان

وزیر خارجه بیان کرد: در دیدار امروز تمایل خود را برای ادامه همکاری‌ها در مجامع بین‌المللی از جمله سازمان ملل، سازمان آیورا مورد تأکید قرار دادیم. در گفت‌وگوی امروز در خصوص آخرین وضعیت اسناد امضا شده قبلی بین دو کشور گفت‌وگو کردیم و همچنین توافقاتی را برای امضای اسناد بیشتر در آینده بین دو کشور مورد توجه قرار دادیم و بر اجرای توافقات موجود اتفاق نظر داریم.

به گزارش فارس، وی در ادامه نشست خبری با همتای سریلانکایی گفت: در گفت‌وگوهای امروز، آزادسازی زندانیان ایرانی و سریلانکایی مورد توجه قرار گرفت. در چارچوب موافقتنامه‌های دو کشور، توافق کردیم در آینده نزدیک نسبت به آزادی زندانیان در دو کشور با نگاه انسانی اقدام کنیم و بر تقویت روابط کنسولی و فعال کردن کمیسیون مشترک اقتصادی و کمیته کنسولی بین دو کشور تأکید کردیم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر و انسان گفت‌وگو کردیم. چای سیلانی در خانه هر ایرانی دیده شده و سریلانکا ظرفیت بالایی در تولید و صادرات چای و دریافت اقلام مختلف از ایران دارد. در این خصوص گفت‌وگو داشتیم. حضور قوی شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایران در سریلانکا، فرصت‌هایی از جمله احداث پالایشگاه نفت و احداث نیروگاه برق را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: در این خصوص اتفاق نظر داریم که در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی،‌صدور خدمات پزشکی و صادرات تجهیزات پزشکی و صدور فناوری‌های نوین به موازات همکاری در حوزه‌های اقتصاد،‌گردشگری و سایر حوزه‌ها همکاری‌های نیرومندتری را بین دو کشور رقم بزنیم.

 

 

این خبر در حال تکمیل است...