لزوم نقش‌آفرینی دیپلماسی پارلمانی ایران و ویتنام برای توسعه روابط

 محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و وونگ دین هوئه رئیس مجلس ملی ویتنام، صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۷ مرداد ماه ۱۴۰۲) و بعد از برگزاری نشست هیأت دوجانبه برای برگزاری کنفرانس خبری مشترک، در جمع رسانه‌های داخلی و خارجی حاضر شدند.

قالیباف در ابتدای این نشست خبری ضمن ابراز خرسندی از میزبانی رئیس مجلس ملی ویتنام و هیأت همراه در پنجاهمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک دو کشور، گفت: در ملاقاتی که امروز میان دو هیأت برگزار شد و بیش از یک ساعت به طول انجامید درباره موضوعات مهمی از جمله موضوعات اقتصادی، علمی، گردشگری و همکاری‌های نزدیک تجاری صحبت شد و توافقاتی صورت گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید بر تسریع تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور را از جمله مسائل مطرح شده در این جلسه دانست و گفت: تشکیل کمیته‌های بانکی، موضوعات حوزه شیلات و همکاری‌های تکنولوژی به‌خصوص در حوزه بهداشت و درمان و نانوتکنولوژی از موضوعات دیگری بود که مورد توجه و توافق دو طرف قرار گرفت.

وی افزود: همچنین موافقتنامه‌های گمرکی، موافقتنامه اجتناب از دریافت مالیات‌های مضاعف، موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری از اقدامات مهمی بود که مورد تأکید و توافق دو طرف قرار گرفت.

قالیباف اضافه کرد: نکته مهم دیگر در این نشست این بود که با تصویب قانونی که اخیراً در ویتنام صورت گرفته، تسهیل در صدور روادید میان دو کشور فراهم شود که قطعاً باید در اولین فرصت پروازهای مستقیم میان تهران-هانوی نیز راه اندازی شود.

لزوم نقش‌آفرینی دیپلماسی پارلمانی ایران و ویتنام برای توسعه روابط

رئیس قوه مقننه تأکید بر همکاری‌های فرهنگی و علمی میان دانشگاه‌ها و اندیشکده‌های دو کشور را از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه عنوان کرد و افزود: در این نشست بر گردشگری به خصوص میان مردم ایران و ویتنام تأکید شد.

وی افزود: دو طرف تأکید داشتیم که مجالس ایران و ویتنام با کمک گروه‌های دوستی پارلمانی با تصویب قوانین برای تسهیل و توسعه روابط اقتصادی، تلاش کنند تا به سطح تبادلات تجاری تا سقف دو میلیارد دلار در سال که پیش از شیوع کرونا هدفگذاری شده بود برسیم و این عقب ماندگی جبران شود.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: یکی از موارد مورد تأکید دیگر همکاری‌های پارلمانی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی بود که همکاری‌های نزدیکی در APA و IPU داشته باشیم و همچنین در شوراهای بین‌المللی مانند شورای حقوق بشر که ویتنام از ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ در آن عضویت خواهد داشت، همکاری‌های خود را گسترش دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان ضمن خوش‌آمد گویی مجدد به رئیس مجلس ملی ویتنام و هیأت همراه از میزبانی وی در پنجاهمین سالگرد آغاز روابط دو کشور ابراز خرسندی کرد.