محسن هاشمی: قهر از صندوق‌های رأی درست نیست

محسن هاشمی‌رفسنجانی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در برنامه تلویزیونی «صف اول» با اشاره به وظایف احزاب در پرشور شدن انتخابات، گفت: امیدوارم صداوسیما فضا را همین طور باز نگه داشته و ممیزی‌ها را کنار گذاشته تا شاهد یک فضای رقابتی در انتخابات داشته باشیم.

وی افزود: کشور نیاز به یک انتخابات رقابتی با مشارکت بالا دارد و ما نیاز به یک مجلس ملی و متکثر و کار آمد داریم و اگر چنین مجلسی داشته باشیم، تأثیر زیادی در زندگی مردم خواهد داشت.

رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی تأکید کرد: قهر از صندوق‌ها درست نیست، چون کم هزینه‌ترین راه برای حضور مردم در تعیین سرنوشت‌شان، حضور در انتخابات‌ها است و ما نباید کاری کنیم که مردم حس بدی نسبت به انتخابات داشته باشند.

هاشمی‌رفسنجانی خاطرنشان کرد: پیش ثبت‌نام ناگهانی که اتفاق افتاد، حلقه تصمیم‌گیری جریان‌های سیاسی به شدت تنگ شد و آن چیزی که مشارکت بالا را محقق می‌کند، حضور جریان‌های سیاسی با یک برنامه‌ریزی است.

رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در ادامه گفت: سه نگاه در کشور نسبت به رأی مردم و انتخابات وجود دارد،  نگاه اول نگاه علما و نخبگانی مثل امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب و آقای هاشمی‌رفسنجانی بود که برخورداری از اکثریت برای نظام، مشروعیت به عمل می‌آورد و نگاه‌شان همراه کردن اکثریت مردم بود.

وی در ادامه گفت: نگاه دوم، نگاه بخشی از اعضای شورای نگهبان و بخشی از علمای حوزه علمیه قم است که می‌گویند حضور مردم ایجاد مقبولیت می‌کند و نظام اسلامی خود به خود مشروعیت خود را دارا است.

رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی تصریح کرد: نگاه سوم این است، اکثریت جامعه، در سطح مشروعیت و مقبولیت لازم نیست و در حدی لازم است که برای نظام زینت باشد و بعضی از علما و نزدیکانشان، چنین نگاهی داشتند.

هاشمی‌رفسنجانی یادآور شد: اگر بخواهیم به انتخابات در ۴۴ سال گذشته نگاه کنیم، کارکرد انتخابات را به خوبی متوجه می‌شویم و نیاز است که یک آسیب‌شناسی انتخابات‌های کشور را داشته باشیم و اگر این اتفاق بیفتد، ما شاهد یک انتخابات پرشور در انتخابات آینده خواهیم بود.

وی عنوان کرد: احزاب باید در موسم انتخابات فعالیت‌های خود را انجام دهند تا ماهیت فعالیت خود را به ثمر برسانند و در این هفت ماه تا انتخابات باید حمایت ویژه‌ای از احزاب صورت گیرد.

رئیس پیشین شورای شهر تهران گفت: لازم است احزابی که در خانه احزاب فعال هستند، در جلساتی از آن‌ها خواسته شود که وظایف خود را که کنشگری در انتخابات است را انجام دهند.

وی افزود: صداوسیما باید به احزاب کمک کند تا این احزاب، نخبگان را در لیست‌های خود قرار دهند.

رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در ادامه گفت: باید منویاتی که ولایت‌فقیه برای انتخابات در نظر گرفته‌اند، سرلوحه کار مسئولین قرار گیرد تا شاهد یک انتخابات پرشور و با مشارکت گسترده مردم باشیم.

وی افزود : این سخنان کار را برای صداوسیما بسیار سخت می‌کند و ما انتظاریم مطالبات رهبر انقلاب نسبت به مسئله مشارکت واقعا محقق شود.

هاشمی‌رفسنجانی گفت: به نظر می‌رسد یکی از دلایل شلوغ شدن و اغتشاشات خلوت شدن صندوق‌های رأی است و اگر ما می‌خواهیم مسأله امنیت کشور را تقویت کنیم، باید به رونق انتخابات کمک کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: باید در شیوه‌های عمل‌مان در انتخابات تغییر ایجاد کنیم و صندوق‌های رأی را به حالتی درآوریم که همه مردم به سمت صندوق‌های رأی گرایش پیدا کنند.

رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: گام نخست، تغییر در ساختار فعلی انتخابات است و ما اگر به نظام علاقه‌مندیم و می‌خواهیم منویات رهبر انقلاب محقق شود، باید همه و همه دست به دست هم دهیم؛ البته کار سختی نیست و می‌شود به این سمت پیش رفت.

هاشمی‌رفسنجانی گفت: آقای هاشمی‌رفسنجانی هیچگاه با انتخابات قهر نکردند و ایشان با وجود ردصلاحیت، باز هم مردم را دعوت به حضور در انتخابات می‌کنند و این نگاه باعث می‌شود مردم در انتخابات شرکت کنند.

وی در ادامه افزود: تفریطی‌ها که به دنبال براندازی هستند، اما اکثر جامعه این کار را نخواهند کرد و هیچ اعتقادی به این خارج‌نشینان ندارند.

رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی سازندگی تصریح کرد: صداوسیما و سخنرانان باید در جهت مشارکت حداکثری حرکت کنند و مردم را نباید نا امید و عصبانی کنند؛ راه‌حل کشور این است که با افراط و تفریط باید مبارزه کنیم و این دو گروه، روی دو سکه‌اند و بعضاً نتیجه جریان نفوذ هستند.

هاشمی‌رفسنجانی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم مسیر کشور بتواند سالم و امن پیش رود و با یک انتخابات رقابتی و پرشور به سمت غنی شدن کشور پیش رویم.