نمایندگی ایران در سازمان ملل توافق با آمریکا را تایید کرد

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی خبر خروج زندانیان دو تابعیتی را از زندان اوین تهران را در گفتگو با خبرنگار ایرنا تایید کرد و گفت: این خروج در چارچوب یک توافق با واسطه گری کشور ثالث صورت گرفته است تا طرفین ۵ زندانی مورد نظر را بطور متقابل آزاد کنند و مشمول بخشش قرار دهند.

گفته می‌شود که منابع مالی آزادسازی شده قرار است به بانک مرکزی قطر منتقل شود.

پیش از این، آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد: ما تایید می‌کنیم که ایران پنج آمریکایی را که به صورت غیر قانونی بازداشت شده بودند، از زندان آزاد کرده و آن‌ها را در حبس خانگی قرار داده است. اگرچه این اقدامی دلگرم‌کننده است، اما این شهروندان آمریکایی از جمله سیامک نمازی، مراد طاهباز، عماد شرقی و دو آمریکایی که نخواسته اند نامشان فاش شود، در وهله اول هرگز نباید بازداشت می‌شدند.

این مقام دولت جو بایدن افزود: ما به نظارت دقیق بر وضعیت آن‌ها ادامه خواهیم داد. البته تا زمانی که همه آن‌ها به خانه بازنگردند به تلاش‌های خود ادامه خواهیم داد.

نمایندگی ایران در سازمان ملل توافق با آمریکا را تایید کرد

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اضافه کرد: تا آن زمان، مذاکرات برای آزادی نهایی آن‌ها همچنان ادامه دارد و این مذاکرات حساس است. بنابراین، ما جزئیات کمی در مورد وضعیت حبس خانگی آن‌ها یا تلاش هایمان برای تامین آزادی آن‌ها خواهیم داشت.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا امروز پنجشنبه به وقت محلی به نقل از مشاور حقوقی یکی از زندانیان دو تابعیتی در ایران اعلام کرد که چهار زندانی دو تابعیتی از زندان اوین به حبس خانگی در هتلی منتقل شده اند.

پیش از این، نشریه نیویورک‌تایمز به نقل از منابع ناشناس نوشت که ایران با آزادی ۵ آمریکایی زندانی به ازای آزادی چند زندانی ایرانی و آزادسازی ۶ میلیارد دلار درآمد نفتی موافقت کرده است. این نشریه همچنین از انتقال زندانیان آمریکایی از زندان اوین به یک مکان دیگر گفته است.