آمریکا مجبور به پذیرش شروط ایران شد

  سیّدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران در برخی کشورها از جمله عراق و کره جنوبی، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران ماه‌ها قبل بر مبنای رویکرد بشردوستانه، مذاکره غیرمستقیم با آمریکا برای آزادی زندانیان دو طرف را آغاز کرده بود اما واشنگتن بارها با رفتار سیاسی، فرصت‌طلبانه و زیاده‌خواهانه، مذاکرات مثبت جاری را به حاشیه برد و روند آزادی جاسوسان زندان خود را به تاخیر انداخت.

وی گفت: یکی دیگر از موضوعات مهم که در مقابله با جنگ روانی آمریکا باید توجه کرد، نقش غیرواقعی دستگاه عملیات رسانه‌ای آمریکا در وارانه نمایی واقعیت است، یعنی نقش انسان‌دوستانه ایران و نقش زورگیری و تحریم ظالمانه آمریکا را جابه‌جا کرده و برای خود مقام قهرمانی را روایت کرده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: آزادسازی منابع مالی ایران موفقیتی در حوزه دیپلماتیک است و یقینا جمهوری اسلامی ایران می‌تواند روی آن حساب باز کند.

وی گفت: به دلیل اینکه پس از نزدیک به یکسال و نیم گفت و گوهای با واسطه توسط کشورهای دوست منطقه شرایطی پدید آمد که آمریکایی‌ها متوجه شدند که فشار حداکثری، تهدیدات نظامی به هیچ عنوان نمی‌تواند موثر باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: این موضوع نشان دهنده این بود که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند ضمن تاکید بر ارزش‌هایی که در حوزه سیاست خارجی و آمادگی که در خصوص این موضوع در نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران وجود دارد، با مقاومت به اهداف خود برسد و توانست بخشی از دارایی‌های بلوکه و مسدود شده که به طور ظالمانه در چارچوب تحریم‌ها قرار می‌گیرد را آزاد کند.

صدرالحسینی بیان کرد: باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که آمریکایی‌های زندانی در ایران، زندانیان معمولی نبودند بلکه جاسوسانی بودند که برای انجام ماموریت‌های ویژه به ایران آمده بودند و ممکن است دوتابعیتی باشند.

وی تصریح کرد: اما واقعیت امر این است که جمهوری اسلامی ایران نشان داد که اشراف اطلاعاتی کاملی بر عملکرد آمریکایی‌ها و غرب دارد، ضمن اینکه می‌تواند از توانمندی‌های اطلاعاتی خود در راستای رسیدن به اهداف ملی بهره‌برداری کامل را داشته باشد.

آمریکا مجبور به پذیرش شروط ایران شد

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: باید به این نکته هم توجه کنیم که ترامپ همه تلاشش بر فشار اقتصادی، رسانه‌ای و حتی نظامی بود و بایدن هم مسیر او را در حوزه فشارهای اقتصادی به ملت ایران ادامه داد.

صدرالحسینی گفت: اما اینکه جمهوری اسلامی ایران توانسته بخشی از حقوق خود را که در یک نظام بین‌الملل غیرعادلانه و قانون جنگل از کشوری که به‌دنبال این موضوع بود که بتواند با اقتدار نظامی و اقتصادی خود اراده خود را تحمیل کند، اراده جمهوری اسلامی به او تحمیل شد.

وی با اشاره به اینکه برخی از مقامات حزب مخالف بایدن موضوع توافق را «رقص آمریکا با موزیک ایرانی» توصیف می‌کنند، بیان کرد: بایدن بعد از ۳ سال نتوانست از شیوه‌هایی که معمولا دموکرات‌ها در مواجهه با مخالفین خارجی خودشان به هدف می‌رسیدند به نتیجه برسد و مجبور شدد با شروط جمهوری اسلامی ایران این اقدام را انجام دهد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: توافق برای آزادسازی منابع ایران قطعا دستاورد دیپلماتیک برای دولت سیزدهم و دستگاه سیاست خارجی محسوب می‌شود، البته این نکته را مدنظر قرار دهیم که نتیجه مجموعه‌ای از همکاری‌ها، هم‌افزایی‌ها، همفکری‌ها و عقلانیت حاکم بر نظام جمهوری اسلامی است که امروز دولت سیزدهم می‌تواند دستاورد آن را برای ملت نشان بدهد و فراهم کند.

صدرالحسینی تصریح کرد: آمریکایی‌ها در ماه‌های گذشته ضمن اینکه موفقیت‌هایی در مذاکرات غیرمستقیم با ما در حال پیدا شدن بود، شروط جدیدی را قرار دادند و جمهوری اسلامی ایران نیز آنها را نپذیرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اقتدار و توانمندی دیپلماتیک جمهوری اسلامی و حمایت ملت از نظام جمهوری اسلامی ایران توانست این دستاورد را برای نهادهای مربوطه داشته باشد و این موفقیت و هم‌افزایی می‌تواند برای اقدامات دیگر در حوزه داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به عنوان تجربه موفق مورد استفاده نهادها و دستگاه‌ها قرار گیرد.