آزادسازی منابع بلوکه شده دستاورد دیپلماسی عزتمندانه است

یعقوب رضازاده ، عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز با اشاره به آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی گفت: مذاکرات و توافقات صورت گرفته درباره آزاد سازی منابع ارزی بلوکه شده کشورمان موفقیت آمیز بوده است و پیگیری‌های دلوت پاسخ داده است که می‌تواند گشایش‌های اقتصادی داشته باشد.

وی افزود: مذاکرات دیپلمات‌های کشورمان به نتیجه رسیده و به‌زودی آثار آن‌ را در بازار مشاهده خواهیم کرد. مجموع منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی و عراق حدود ۱۲ میلیارد یورو است.

رضازاده ادامه داد: ۶ میلیارد یورو از این عدد سهم کره جنوبی بوده که قرار شده است طی روزهای آتی به حساب دو بانک قطری واریز شود. این‌ها اخباری بود که طی هفته گذشته در تمام رسانه‌ها دست به است چرخید.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: عده‌ای پس از انتشار این خبر سعی در کوچک شمردن این دستاورد و تخریب مجدد تلاش‌های دیپلماسی داشتند. اما نکته‌ واضح این است که این منابع تاکنون سال‌ها بلوکه بود و به هیچ عنوان و با هیچ تلاشی تاکنون آزاد نشده بود.

آزادسازی منابع بلوکه شده دستاورد دیپلماسی عزتمندانه است

او ابراز کرد: این اتفاق نشان از قدرت و جایگاه درست جمهوری اسلامی ایران در اوح تحریم‌هاست. در شرایطی که دست کم هفته‌ای یکبار ازسوی دول‌های مختلف غربی تحریم می‌شویم، قدرت و خودباوری است که موجب چنین گشایش‌هایی می‌شود.

رضازاده با بیان اینکه بارها بر دیپلماسی عزتمندانه تاکید کردیم و حال با اجرای آن شاهد آزادسازی منابع خواهیم بود، گفت: این منابع در مصارف غیر تحریمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این حجم از منابع فقط محدود به یک حوزه خاص نیست و اختیار آن در دست بانک مرکزی است تا در مصارف مختلف ارزی تصمیم‌گیری کند.

او اظهارداشت: بر خلاف برخی شایعات مطرح شده درباره چگونگی آزاد سازی این منابع ارزی، طبق توافقات صورت گرفته همانطور که گفته شد به محض انتقال منابع، اختیار آن به صورت کامل با بانک مرکزی کشورمان است که در شرایط فعلی کمک بزرگی خواهد بود.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: برخی کشورها تاکنون به بهانه تحریم‌ها اموال ایران را آزاد نمی‌کردند، اما به واسطه رایزنی‌های خوبی که دولت، بانک مرکزی و وزارت خارجه انجام داد، ملزم شدند اموال و منابع ارزی ما را آزاد کنند.

رضازاده اظهار کرد: هنوز اموال و دارایی‌های بلوکه شده دیگری در بسیاری از کشورها که به آنها نفت فروختیم، داریم که باید برای پرداخت آن‌ها هم پیگیری جدی و مستمر صورت گیرد. بخشی از پول‌ها و اموال جمهوری اسلامی ایران و درآمدهای ناشی از پول نفت کشورمان هنوز در خارج از کشور بلوکه باقی مانده است

وی درانتها با بیان اینکه همچنان بخشی از درآمدهای ما در بانک‌های برخی از کشورهای خارجی به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکایی‌ها بلوکه شده است، تاکید کرد: ما نتوانستیم به دلیل این تحریم‌ها، این پول‌ها را وارد کشور کنیم و باتوجه به شرایط اقتصادی باید هرچه زودتر به چرخه اقتصادی وارد شود.