واکنش رسانه هندی به گسترش روابط ایران و عربستان

 رسانه هندی «امید» در گزارشی با تیتر « فصلی جدید در روابط عربستان سعودی و ایران » به ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی پرداخت که از سال ۲۰۱۶ قطع شده بود و اخیرا شاهد سفر وزرای امور خارجه دو کشور به پایتخت‌ها و رایزنی‌های دوجانبه درباره نقشه راه روابط و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است.

در خرداد ماه سال جاری «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی به تهران سفر کرد و رایزنی‌ها در خصوص بهبود روابط دو کشور انجام شد. در همین راستا اواخر هفته گذشته «حسین امیر عبداللهیان» وزیر خارجه کشورمان نیز  در سفر به عربستان با همتای خود و همچنین «محمد بن‌سلمان» ولی‌عهد این کشور دیدار و تبادل‌نظر کرد.

در بخشی از این گزارش، «دیدار طلال العتیبی» دستیار وزیر دفاع عربستان سعودی با امیر سرتیپ «عزیز نصری‌زاده» جانشین رئیس کل ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران طی چند روز گذشته در حاشیه  کنفرانس امنیتی و بین‌المللی مسکو نوشت: مقامات رسمی دو کشور در این دیدار روابط دو کشور را در حوزه‌های دفاعی و امنیتی، همچنین شیوه بهبود آن را بررسی کردند. این نشان می‌دهد که محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی رویکرد محتاطانه‌ای نسبت به آینده در پیش گرفته و قصد ندارد تمامی تلاش‌ها و وقت را صرف یک‌چیز کند. او در عوض، تلاش می‌کند میدان عملش را با کاهش تنش‌ها با رقبا و از بین بردن هژمونی آمریکایی در منطقه و در کنار آن، از طریق تعامل لا روسیه و چین گسترش دهد.

با گسترش روابط ایران و عربستان، نفوذ آمریکا در منطقه کمرنگ می‌شود

این رسانه هندی همچنین مطرح کرد: دیدار مقامات ارشد دفاعی دو کشور این پیام را منتقل می‌کند که امور میان دو کشور، در آینده نزدیک با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت و به جای تقابل با یکدیگر، هماهنگی بیشتری میان آن‌ها برقرار شد. در این میان نفوذ آمریکا در منطقه رو به افول خواهد بود.