سهل انگاری ترامپ در طرح فوق محرمانه جنگ با ایران

 «مارک میدوز»، رئیس کارکنان کاخ سفید در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ به بازرسان پرونده قضائی ترامپ گفته است که نمی‌تواند به خاطر بیاورد که ترامپ هرگز دستور از طبقه‌بندی خارج کردن اسناد محرمانه را داده باشد.

اظهارات مارک میدوز، رئیس سابق کارکنان کاخ سفید با دفاع علنی اولیه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در پرونده اسناد طبقه بندی شده مغایرت دارد.

از زمانی که اف‌بی‌آی بیش از ۱۰۰ سند محرمانه را از املاک مار-آ-لاگو ترامپ در سال گذشته توقیف کرد، ترامپ ادعا کرده بود که قبل از ترک قدرت، همه این اسناد را از حالت طبقه‌بندی خارج کرده بود.

ترامپ اکنون با ۴۰ اتهام مجرمانه جداگانه در ارتباط با در اختیار داشتن این اسناد روبرو است: از نگهداری غیرقانونی اطلاعات دفاع ملی تا جرایم مختلف مرتبط با انسداد دسترسی به این اسناد.

ترامپ اما در تمامی اتهامات خود را بیگناه معرفی کرده و هرگونه تخلفی را رد کرده است.

پس از جستجوی اف‌بی‌آی در ویلای ترامپ در آگوست ۲۰۲۲، تیم ترامپ بیانیه‌ای را برای یکی از رسانه‌ها منتشر کرد و مدعی شد که ترامپ در زمانی که هنوز در قدرت بود، «دستور ثابتی صادر کرده بود که اسناد از دفتر بیضی شکل برداشته شده و به محل اقامت منتقل شوند.» خود ترامپ در رسانه‌های اجتماعی اصرار داشت که اسناد موجود در مارآ لاگو همه از طبقه بندی خارج شده‌اند.

همچنین بر اساس کتاب خاطرات مارک میدوز، «دونالد ترامپ» در دوران ریاست‌جمهوری خود یک طرح فوق محرمانه جنگ با ایران را بر روی کاناپه‌ای در استراحتگاه گلف خود با سهل انگاری رها کرده بود. میدوز پیش از این به بازپرس ویژه پرونده آقای ترامپ گفته بود که این ماجرا را از زبان یک نویسنده و یک ناشر شنیده است. این گزارش تأکید می‌کند که رئیس دفتر پیشین ترامپ در کتاب خود تنها به این ماجرا اشاره کوتاهی کرده است، چون این مسئله می‌تواند برای رئیس‌جمهور سابق آمریکا «دردسرساز» شود.

سهل انگاری ترامپ در طرح فوق محرمانه جنگ با ایران

در این پیش‌نویس آمده است: «روی کاناپه مقابل میز رئیس جمهور، گزارشی چهار صفحه‌ای وجود دارد که توسط خود مارک میلی تایپ شده است. این نشان دهنده نقشه خود ژنرال میلی برای حمله به ایران است، کاری که او بیش از یک بار از پرزیدنت ترامپ در دوران ریاست جمهوری ترغیب کرده بود که انجام دهد…»

در این گزارش اشاره کمی به موضوع ایران شده؛ اما همین اشاره محدود نشان می‌دهد که عملیات نظامی علیه ایران در دوران ترامپ مورد بررسی و بحث قرار گرفته است. با این حال گفته نشده که چرا موضوع عملیات نظامی علیه ایران در دوران ترامپ خیلی زود از دستور کار خارج می‌شود و در این ارتباط نیز تأکیدات زیادی صورت نمی‌گیرد.

در حال حاضر ترامپ به اتهام سهل انگاری در نگهداری این اسناد محرمانه تحت پیگرد قضائی قرار دارد.