هیج مانعی برای واردات خودرو وجود ندارد/ خودروهای وارداتی به زودی در بازار عرضه می شود

حجت‌الله فیروزی ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درمورد واردات خودرو گفت: سال 1400 بود که قانون مجلس برای واردات خودرو مصوب شد و اصلاحات این مصوبه نیز در سال 1401 ابلاغ شد. ازطرفی لازم به یادآوری است که مصوبه ممنوعیت ورود خودور در سال 1397 توسط سران قوا به علت مشکلات ارزی بود.

وی افزود: در همین راستا در اردیبهشت 1401 این مصوبه به اتمام رسید و امکان واردات با مصوبه مجلس فراهم و به وزیر صمت ابلاغ شد. اقدامی که برای کاهش قیمت خودرو ضروری است و همگان بر آن اجماع دارند.

فیروزی تاکید کرد: هرچند همچنان به نظر می‌رسد تعداد قابل توجهی خودرو وارد کشور نشده است و به گفته مسئولان وزارت صمت مشکل اصلی، تامین ارز برای واردات است. در همین راستا قانون واردات خودرو کارکرده نیز هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است‌.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس یادآورشد که با این‌حال سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفته است تاکنون نزدیک به ۵ هزار دستگاه خودرو وارد بنادر و گمرکات شده است و منتظر ترخیص هستند.

وی با بیان اینکه درحال حاضر آمار دقیقی از تعداد خودروهای ترخیص شده از گمرکات وجود ندارد، افزود: اکنون خودروهای وارداتی در حال ترخیص از گمرکات کشور هستند و به‌زودی در بازار عرضه خواهند شد که مستقیما بر جو بازار تاثیرگذار است.

هیج مانعی برای واردات خودرو وجود ندارد/ خودروهای وارداتی به زودی در بازار عرضه می شود

وزارت صمت باید به این واردات سرعت ببخشد.

فیروزی عنوان کرد: چراکه قیمت خودرو در کشور سرسام‌آور و نگران کننده است و این قیمت‌ها با هیچ ادبیاتی قابل توجیه نیست و باید هرچه زودتر مدیریت شود. زیرا مجوز ورود 100 هزار خودروی خارجی به وزارت صمت داده شد و در حال انجام است. تا امروز بیش از 1200 خودرو در گمرک آماده ترخیص هستند.

وی در انتها گفت: به وزیر صمت گفته شده در واردات خودرو با منشاء ارز خارجی و با تایید بانک مرکزی هیچ محدودیتی وجود ندارد. علاوه بر این، هیچ محدودیتی برای خودروهای با پنج سال کارکرد نیز وجود ندارد. درنتیجه همه ما منتظر اقدام دولت هستیم.