رکوردزنی مبارزان فلسطینی در کرانه باختری

 هفته گذشته 2 عملیات استشهادی مهم در کرانه باختری انجام شد که طی آن، یک رکورد بی‌سابقه در انجام این دست عملیات‌ها و نتایج حاصل از آن ثبت شد که نشان می‌دهد مقاومت فلسطینی - که این روزها فراتر از گروه‌های شناخته شده سابق نظیر حماس ، جهاد اسلامی و فتح عمل می‌کند- در قالب گروه‌های جدید و حتی به شکل انفرادی، در اوج خود قرار دارد.

رژیم صهیونیستی با اوج‌گیری انتفاضه‌ الاقصی در کرانه باختری در سال‌های 2000 تا 2005 که نخستین انتفاضه مسلحانه مردم فلسطین بود، بیشترین تمرکز را بر کرانه باختری قرار داد.

ایجاد ساختارهای جدید امنیتی و ساخت دیوار حائل از جمله اقدامات پرهزینه صهیونیست‌ها برای کم کردن از بار امنیتی این منطقه و کوتاه کردن دست مبارزان فلسطینی از رسیدن به اهداف خود در سرزمین‌های اشغالی بود.

اما کمتر از 20 سال بعد، سال 2021 مقاومت به صورت همزمان در غزه و کرانه باختری شعله‌ور شد و نبرد «شمشیر قدس» به مثابه یک سیلی محکم، صهیونیست‌ها را با این واقعیت روبه‌رو کرد که کرانه باختری حتی شاید بتوان گفت بیش از غزه برای آنها دردسرساز خواهد شد. چه آنکه از چند سال قبل، استراتژی تسلیح کرانه نیز در دستور کار گروه‌های مقاومت و حامیان آنها از جمله ایران قرار داشته است.

در یکی دو سال گذشته نیز انبوهی از عملیات‌های ریز و درشت مبارزان فلسطینی در مناطق تحت تسلط صهیونیست‌ها در کرانه باختری، آنها را با موج جدیدی از مبارزات روبه‌رو کرده که به لحاظ پراکندگی جغرافیایی شهرهای نابلس (با 1385 عملیات)، جنین (با 1034 عملیات) و الخلیل (با 944 عملیات) در آن رکورددار هستند.

اگر دردسر بزرگ صهیونیست‌ها را در قالب آماری بررسی کنیم به نتایج جالب توجهی خواهیم رسید.

اولین نکته این است که عمده عملیات‌های شهادت‌طلبانه طی هفته‌های اخیر در مناطقی انجام شده که تحت نظارت و کنترل امنیتی شدید صهیونیست‌ها قرار دارد؛‌ مناطقی که در سال‌های گذشته، به ندرت شاهد این دست عملیات‌ها بوده است.

اگر کرانه باختری را به 3 بخش B، A و C تقسیم کنیم، مناطق A مناطقی هستند که به صورت کامل در اختیار تشکیلات خودگردان فلسطینی قرار دارد. یعنی هم اداره این مناطق و هم امور امنیتی آن برعهده دولت خودگران است.

در مناطق B که به دور مناطق A کشیده شده‌اند، اداره منطقه در امور اجتماعی و... برعهده دولت خودگردان فلسطینی و ساختار امنیتی آن برعهده صهیونیست‌هاست و در مناطق C، هم اداره منطقه و نظارت امنیتی در اختیار صهیونیست‌ها قرار دارد و بسیاری از عملیات‌های اخیر در این مناطق رخ داده است.

برای مثال، عمده بخش‌های منطقه حواره که عملیات روز شنبه گذشته در آن انجام شد، در مناطق تحت سیطره صهیونیست‌ها قرار دارد و بخش کمتری از آن تحت تسلط تشکیلات خودگردان فلسطینی است.

این منطقه نسبتاً‌ آرام در سال‌های گذشته، در شمال کرانه باختری واقع شده و یکی از معدود راه‌های مواصلاتی شهرک‌نشینان صهیونیست برای رفتن به شهرک‌های شمال کرانه باختری نیز هست.

طبق آخرین آمار تا امروز، ۳۵ اسرائیلی در عملیات‌های مقاومتی فلسطینیان از ابتدای سال 2023 هلاک شده‌اند.

2 عملیات‌ اخیر که روزهای شنبه (در حواره با 2 کشته) و دوشنبه هفته گذشته (در الخلیل با یک کشته) انجام شد، تعداد کشته‌های صهیونیست‌ها در عملیات‌هایی را که در نیمه اول سال 2023 انجام شده، به رقم بی‌سابقه ۳۵ نفر رساند (فارغ از تعداد بیشتر زخمی‌ها)‌؛ این درحالی است که این تعداد در مدت مشابه در سال 2021 (که شاهد اوج‌گیری مقاومت در کرانه و وقوع نبرد شمشیر قدس بودیم) تنها 4 نفر و در کل سال 2022 نیز 31 نفر بود.

طبق آنچه توسط مرکز اطلاعات فلسطین اعلام شده، در نیمه اول سال جاری میلادی، 6704 عملیات ضدصهیونیستی در کرانه باختری انجام شده که شامل841 مورد تیراندازی، 19 مورد حمله با سلاح سرد (چاقو)، 11 مورد عملیات زیر گرفتن با ماشین، 2 مورد پرتاب راکت و 9 مورد سرنگونی پهپادهای جاسوسی می‌شود.

این عملیات‌ها نه فقط توسط گروه‌های باسابقه فلسطینی بلکه عمده آنها به صورت انفرادی و توسط جوانانی با سنین زیر 20 سال بدون وابستگی به هیچ حزب و گروهی انجام شده است.

در چند سال اخیر بویژه پس از پررنگ شدن برخی مرزبندی‌های سیاسی میان احزاب و گروه‌های فلسطینی، جوانان با تفکر مبارزه که تمایلی به ورود به این بازی‌های سیاسی نداشتند، برخی گروه‌های مقاومت را به صورت خودجوش تشکیل دادند که «عرین الاسود» یکی از مهم‌ترین آنها و شهید «ابراهیم نابلسی» یکی از نمادهای آن شد.

همه اینها در کنار بحران بی‌سابقه‌ای‌ است که چند ماه است همه ساختارهای سیاسی و امنیتی صهیونیست‌ها را با خود درگیر کرده است.

رکوردزنی مبارزان فلسطینی در کرانه باختری

اعتراضات بی‌سابقه و مداوم در سرزمین‌های اشغالی در اعتراض به اصلاحات قضایی دولت (که مخالفان آن را کودتای قضایی نتانیاهو و مؤتلفانش می‌دانند) به سازمان‌های امنیتی و نظامی این رژیم نیز کشیده شده و طبق اخبار اعلام شده، علاوه بر اعتصاب صدها نفر از نیروهای نظامی در ارتش (نظیر خلبانان)، سازمان‌های امنیتی مثل شین‌بت (مهم‌ترین سازمان امنیت داخلی رژیم) نیز با آن درگیرند.

با این حال، میزان ترس صهیونیست‌ها از فعال‌تر شدن مبارزان فلسطینی در کران باختری به حدی است که طبق اعلام روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارانوت، در حال حاضر نیمی از توان ارتش اسرائیل در کرانه باختری برای مقابله با گروه‌های مقاومت فلسطینی زمینگیرند.

به نوشته این روزنامه، در حال حاضر 72  گردان از نیروهای احتیاط ارتش اسرائیل به طور مستمر در کرانه باختری حضور دارند که طی 15 سال گذشته بی‌سابقه است.

با این تفاسیر، وقتی مبارزان فلسطینی در ماه‌های قبل می‌توانستند با عبور از موانع امنیتی متعدد در سرزمین‌های تحت تسلط صهیونیست‌ها، خود را به اهداف‌شان برسانند (برخی از این عملیات‌ها در شهرهای مهمی نظیر قدس (اورشلیم) و تل‌آویو انجام شده است)، حالا با تضعیف بیشتر سازمان‌های امنیتی رژیم اسرائیل، باید شاهد افزایش عملیات‌های شهادت‌طلبانه فلسطینی‌ها باشیم؛ عملیات‌هایی که می‌تواند رقم بی‌سابقه ۳۵ کشته در نیمه اول سال را تا پایان سال میلادی حتی 2 برابر کند و ویژگی مهم آن هم این باشد که مجریان عملیات، امکان فرار سالم از منطقه عملیات را داشته باشند؛ اتفاقی که روز شنبه گذشته در عملیات حواره افتاد. 

مهدی بختیاری