قله تورم ۱۰۰ سال اخیر در دولت روحانی بود

  علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت با حضور در برنامه بدون توقف در ارتباط با تورم موجود در کشور گفت: در ۴ سال آخر منتهی به دولت سیزدهم تورمی داشتیم که رکورد تورم ۱۰۰ ساله کشور شکسته شده بود و میانگین تورم ما به این ۴ سال حتی نمی‌رسید و  می‌توان گفت قله این تورم در ماه‌های آخر دولت قبل بود.

 بهادری جهرمی اظهار کرد: شاخصی به عنوان شاخص تورم تولید کننده داریم. یعنی عنوان می‌کند تولید کننده چه مقدار افزایش قیمت نسبت به سال‌های گذشته دارد. شاخص تورم تولید کننده در اردیبهشت ۱۴۰۰ شاخص رسمی بانک مرکزی است و این شاخص را طبیعتا دولت دوازدهم منتشر کرده است که شاخص ۱۰۳ درصد بوده که قله تورمی ما در سال‌های اخیر بوده است.

وی افزود: تورم تولید کننده ما هم همچنین عدد بسیار بالای بوده و در شهریور بالای ۸۴ درصد ثبت شده است. تورم مصرف کننده ما هم در ۱۲ ماهه منتهی به شهریور ۱۴۰۰، ۵۹.۳ درصد بوده که این را می‌توان به عنوان قله تورم ثبت کرد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما در سراشیبی سختی بودیم و سعی در بالا آمدن داشتیم  و این اعداد را بانک مرکزی دولت دوازدهم اعلام کرده است.  

وی ادامه داد: سرپرست بانک مرکزی در اولین جلسه با رئیس جمهور دولت سیزدهم اعلام کرد که تورم بسیار بالا است و با توجه به عملکر دولت دوازدهم در ماه‌های آخر خود این تورم افزایش پیدا می‌کند و پیش بینی من در ادامه سال تورم بالای ۱۰۰ است.

قله تورم ۱۰۰ سال اخیر در دولت روحانی بود

وی ادامه داد: تورم ۱۲ ماهه منتهی شهریور ۱۴۰۰ حدود ۶۰ درصد بوده امروز به ۴۷.۵ درصد رسیده است علی رغم که در این زمان موضوعاتی مانند اغتشاشات را داشتیم که تنش ایجاد می‌کند و فضای اقتصادی را ملتهب می‌کند و تورم ایجاد می‌کند و در جهان نیز در ۲ سال گذشته به دلیل بحران اوکراین و بحران انرژی کالا‌های اساسی سال‌های تورم را پشت سر گذاشت و این در سال‌ها تورم در کشورهای مختلف افزایشی بود.

وی افزود: آثار تورمی در این ۲ سال داشتیم، اما تورم را از ۵۹.۳ درصد ۱۴۰۰ به ۴۷.۵ درصد کاهش دادیم.