در مواجهه با گروه طالبان باید تمام گزینه‌ها روی میز باشد

معین الدین سعیدی ، نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز به کشمکش‌های اخیر راجع به حق‌آبه هیرمند اشاره کرد و گفت: دیپلماسی آب سه مولفه اساسی دارد. یکی حوزه وزارت امور خارجه، دیگبی کمیته های آب که تحت نظر وزارت نیرو و سومی حضور سازمان حفاظت از محیط زیست است. متاسفانه تاکنون این دیپلماسی آب در کشور ما علیرغم تلاش‌هایی که ازسوی اعضای این مثلث انجام شده است به نتیجه نرسیده است.

وی افزود: با اینکه ما با حضور وزیر امورخارجه و نمایندگان وزارت نیرو و سازمان حفاظت از محیط زیست جلسه‌ای در این باره برگزار کردیم اما این موضوع باید در سطحی بالاتر یعنی در شورای عالی امنیت ملی پیگیری شود. متاسفانه گروه طالبان مطلقاً معاهده آب بین ایران و افغانستان در سال ۱۳۵۱ را اجرایی نمی‌کنند و به صراحت آن را نقض کرده‌اند. اخیراً نیز که اعضای کمیته عالی آب به افغانستان رفتند تا از یکی از ایستگاه‌های آبی بازدید داشته باشند اما متاسفانه اجازه بازدید از سد کجکی داده نشده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یادآورشد: نکته مبرهن این است که گروه طالبان به هیچ یک از مولفه‌های حقوق بین‌الملل پایبند نیست و علیرغم اولتیماتوم رئیس جمهور در دو ماه گذشته اتفاق جدی نیفتاده و این در حالی است که گروه طالبان خودشان ادعا می‌کنند که مشکل آب دارند اما آنچه مشخص است انحراف آبی است که آن‌ها به سمت گودزره انجام دادند.

*گروه طالبان هیچ دغدغه و اراده جدی برای انجام تعهدات بین‌المللی خود ازجمله حقآبه هیرمند ندارد

سعیدی گفت: لذا به نظر ما گروه طالبان هیچ دغدغه واقعی و جدی در راستای انجام تعهدات بین‌المللی خود ندارند و عملاً حقابه هیرمند تامین نمی‌شود ما اکنون به شدت دچار تنش‌های آبی هستیم به ویژه در شمال استان خشکسالی بزرگی اتفاق افتاده است که منجر به مهاجرت تعداد زیادی از مردم شده است.

*دولت باید پاسخ دهد زمانی که سفارت افغانستان را به گروه طالبان داد، چرا پیش‌شرط‌های ابتدایی درمورد حقآبه هیرمند را نگرفت؟

نماینده مردم چابهار درمجلس با بیان اینکه مسئولان وزارت امور خارجه باید پاسخ دهند که چرا روزی که سفارت جمهوری اسلامی افغانستان را به گروه طالبان دادند، چنین پیش شرط‌هایی گذاشته نشده است، ابراز کرد: من معتقد هستم همانطور که جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با طرف غرب عنوان می‌کند که باید تمام گزینه‌ها روی میز باشد باید در مواجهه با گروه طالبان تمام گزینه‌ها روی میز باشد.

او افزود: اکنون دیگر فقط گزینه‌های دیپلماسی کفایت نمی‌کنند و این موضوع باید در سطح شورای عالی امنیت ملی بررسی گردد تا بخشی از حق‌آبه هیرمند برای کشورمان تامین شود.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: نقد جدی که وجود دارد این است که چرا باید تراز تجاری ۲ میلیارد دلاری با افغانستان باعث شود که این گونه حقوق حقه ملت ایران نادیده گرفته شود؟ برخی از دوستان مطرح می‌کنند که ما اکنون ۷ میلیون اتباع افغان در کشورمان داریم و حتماً ملاحظاتی وجود دارد. اما به نظر من این‌ها توجیه انفعال دیپلماسی نیست و انتظار مردم برآورده نشده است.

در مواجهه با گروه طالبان باید تمام گزینه‌ها روی میز باشد

*حداقل انتظار ملت این است که سفارت افغانستان که در اختیار گروه طالبان است بسته شود

سعیدی متذکر شد که حداقل انتظاری که در چنین شرایطی وجود دارد این است که سفارت افغانستان که اکنون در اختیار گروه طالبان است بسته شود و این کمترین درخواستی است که مردم در این شرایط دارند. باز هم تاکید می‌کنم که در قبال افغانستان و حقابه هیرمند باید تمام گزینه‌های ما روی میز باشد و زمانی که می‌گویم تمام گزینه‌ها، مشخص است که منظور چیست.

این نماینده مجلس گفت: ناگفته نماند که در کنار این موضوع دستاوردهای دیپلماسی دولت را نیز می‌بینیم و قدردان هستیم. دستگاه دیپلماسی خارجی ما در کنار آسیب و اشکال جدی که در قبال گروه طالبان مطرح است و وجود دارد اتفاقات بسیار خوبی را رقم زده است. آخرین آن‌ها الحاق جمهوری اسلامی ایران به گروه بریکس است که اخیراً اتفاق افتاده و دستاورد بزرگی است.

وی عنوان کرد: همچنین افزایش سطح ارتباط با کشورهای همسایه و فعال شدن بازارچه‌های مرزی نیز ناشی از رویکرد فعال وزیر امور خارجه کشور است. همچنین مورد دیگری که می‌خواهم تشکر ویژه از دستگاه دیپلماسی داشته باشم مربوط به فعالیتی است که در حوزه معاونت کنسولی اتفاق افتاده است.

سعیدی درانتها خاطرنشان کرد: تلاش‌هایی جهت احقاق حقوق زندانیان ایرانی در خارج از کشور انجام شده است و شاهد تحرک جدی هستیم که منجر به آزادی و تبادل بسیاری از زندانیانی که در کشورهایی چون عمان، امارات، هندوستان، سریلانکا و کشورهای آفریقایی بوده‌اند هستیم که شایسته تقدیر است..