بریکس تضمینی برای امنیت تجارت بین‌المللی است/ عضویت ایران در بریکس هژمونی دلار را درهم می‌شکند

  عطا بهرامی ، کارشناس مسائل اقتصاد بین‌الملل در گفت‌وگو با افکارنیوز به عضویت ایران در گروه بریکس اشاره کرد و از تاثیرات آن گفت: عضویت ایران در بریکس در ادامه پیوستن در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان‌هایی که از منطق نظام مالی و پولی فعلی دنیا خارج هستند، بوده است.

وی افزود: یعنی یک زیرساختی در حال آماده سازی است که موازات سیاست آمریکامحور است که یعنی خنثی‌سازی ساختار تحریمی است و دیگر بحث فروختن چند بشکه نفت به صورت کیف به کیف و کشتی به کشتی مطرح نیست. بنابراین کار باارزشی است.

بهرامی ادامه داد: این کار بسیار مهم است که برای اولین بار بعد از انقلاب در اختیار ایران قرار گرفته است. یعنی جمهوری اسلامی از سال ۱۳۵۷ تاکنون هیچوقت چنین فرصتی نداشته است. چه بسا در دهه‌های گذشته تحت فشار اقتصادی و نظامی نیز قرار گرفتیم و هیچ‌گاه چنین فرصت‌هایی نداشتیم.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل اظهارداشت: اما نظام جهانی به سمتی رفته است که دیگر نظم قبلی پاسخگو نیست و به دلیل اینکه آمریکا از دلار به عنوان اسلحه و ابزار فشار استفاده کرد، کشورهای در معرض خطر درصدد ساختن زیرساختی برای امنیت اقتصادی خود برآمدند که کار عاقلانه‌ای نیز هست.

بریکس تضمینی برای امنیت تجارت بین‌المللی است/ عضویت ایران در بریکس هژمونی دلار را درهم می‌شکند

او گفت: در سال‌های اخیر هشدار بسیار زیادی در رابطه با این اقدام به آمریکا داده شده بود و تاکید شده بود که بهتر است از دلار هژمونی نسازد. هرچند درست است که عده‌ای می‌گویند بریکس هنوز دبیرخانه ندارد و زیرساخت‌هایش آماده نیست اما از پول واحد بر پایه طلا شروع می‌کند تا مبادلات تجاری به ضرر هیچ کشوری نباشد و تسویه تجاری صورت گیرد.

بهرامی عنوان کرد: این ساختار پولی که ایجاد می‌شود درعمل تسویه‌های تجاری را غیردلاری می‌کند و ما دیگر کاری هم با خزانه داری آمریکا نداریم. یعنی عملا می‌توانیم با پولی بر پایه طلا تجارت کنیم تا دیگر سایر کشورها نتوانند به دیگری ضربه بزنند.

*اگر زیرساخت‌های داخلی کشور تغییر کند، بریکس می‌تواند تغییرات عظیمی برای ایران رقم بزند/عضویت ایران در بریکس ناشی از قدرت امنیتی و نظامی است

تحلیلگر مسائل اقتصاد بین‌الملل گفت: تمام این مسائل باعث می‌شود ما در تجارت و سرمایه ‌گذاری به شرط تغییر زیرساخت‌های داخلی کشورمان، فرصت‌های بی نظیری داشته باشیم. اینکه عضویت ایران در بریکس به سرعت پذیرفته می‌شود درحالی که بسیاری از کشورها باید برای عضویت التماس کنند، موقعیت بسیار ویژه‌ای است که ایران با توان امنیتی و نظامی خود ایجاد کرده است که به سمت اقتصاد درحال سرریز شدن است‌.

وی افزود: اما با زیرساخت‌های فعلی کشور تغییر خاصی حاصل نخواهد شد و صرفاً یک عضویت ساده در یک گروه بین‌المللی خواهد بود در صورتی که اگر زیرساخت داخل تغییر کند اتفاقات بسیار مثبت و بزرگی برای اقتصاد رخ خواهد داد.

بهرامی با بیان اینکه عضویت ایران در ژانویه ۲۰۲۴ در بریکس قطعی خواهد بود، تشریح کرد: این گروه از نظر جمعیتی از G7 بزرگ‌تر است و حجم بالایی از تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص داده است.

این کارشناس مسائل اثتصاد بین‌الملل درانتها تاکید کرد: ساختار دلاری فعلی بعد از جنگ روسیه و تحریم این کشور باعث شد که کشورهای متحد آمریکا مانند هند نیز بترسند که نکند فردا روز آن‌ها تحریم شوند. چنین اتفاقی باعث شده است تجارت بسیار عظیم بین کشورهای عضو از چرخه دلاری خارج شود که به نفع قدرت‌های نوظهور است.