مصوبه مجلس برای شفاف سازی اموال بانک‌ها

  جعفر قادری عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور با اشاره به مصوبه کمیسیون متبوعش در راستای شفاف‌سازی اموال و مستغلات بانک‌ها  ، گفت:با مصوبه اعضای تصویب شد که سامانه شفاف‌سازی اموال و مستغلات بانک‌ها تشکیل شود.
 وی با بیان اینکه این مصوبه در راستای اصلاح نظام بانکی  است، افزود: اعضای کمیسیون تلفیق لایحه برنامه بر اساس این مصوبه دولت را ملزم کردند تا سامانه‌ای برای شفاف‌سازی اموال، مستغلات و سهامداری بانک‌ها تشکیل دهد و چنانچه اموال، ملک و مستغلاتی یا سهامی کشف شود که در سامانه مذکور ثبت نشده باشد، بانک مرکزی اختیار تملک این دارایی‌ها را خواهد داشت.

عضو کمیسیون تلفیق ادامه داد:اعضای  کمیسیون بانک‌ها را ملزم کردند که در راستای تامین سرمایه مورد نظرشان، دارایی های خود اعم از اموال منقول و غیر منقول را واگذار کنند. اگر بانک‌های غیر دولتی در مهلت مقرر به این قانون تمکین نکنند بانک مرکزی مستقلا می تواند ورود کرده و نسبت به فروش سهام و دارایی آنها از طریق مکانیزم پیش بینی شده، اقدام کند.

قادری گفت:طبق این مصوبه بانکها مکلفند ظرف مدت مقرر تمام اموال و دارایی‌های خود را در این سامانه درج کنند؛ پس از این مدت پیش بینی شده اگر اموال، ملک و مستغلاتی و یا سهامی کشف شود که در سامانه ثبت نشده باشد، بانک مرکزی اختیار تملک این دارایی ها را دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه بخشی از اموال و دارایی‌های بانک‌ها به صورت راکد باقی مانده و صرف تولید نمی‌شود، گفت: ضروریست که منابع و دارایی‌های بانک‌ها قابل استفاده شود و از امکان ارائه تسهیلات برخوردار شوند.

مصوبه مجلس برای شفاف سازی اموال بانک‌ها

نماینده شیراز در مجلس با بیان اینکه ایجاد سامانه باعث می‌شود که شفاف‌سازی اموال، مستغلات و سهامداری بانک‌ها انجام شود و اموال و منابع راکد ، شناسایی و آمار و میزان آن در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد، گفت:شفاف سازی این اطلاعات موجب می‌شود تا بانک‌ها به منظور ارائه تسهیلات اقدام کنند.

 مصوبات تلفیق برای تبدیل شدن به قانون نیاز به تایید نمایندگان در جلسه علنی و تایید شورای نگهبان دارد.