چرا رسانه‌های بیگانه و معاند شکوه مراسم اربعین را سانسور می‌کنند؟

سانسور واقعیت‌های جامعه ایران کسب‌وکار رسانه‌های ضدانقلاب است. ندیدن اربعین و ندیدن این راهپیمایی باعظمت ملت ایران هم از جمله اقدامات این رسانه‌های معاند است که خود را رسانه‌ای حرفه‌ای می‌نامند؛ اما وقتی به باور‌های ملت ایران می‌رسند، کار دیگری می‌کنند.

امسال هم تخریب زودهنگام اربعین توسط رسانه ضدانقلاب شروع شده است. رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان هر سال با نزدیک‌شدن به زمان اربعین سالار و سرور شهیدان، امام حسین (ع)، هجمه‌ها و حملات خود را آغاز می‌کنند؛ اما امسال زودتر از همیشه این حملات را آغاز کرده‌اند.

در یکی از این شیطنت‌ها، ایران اینترنشنال پس از صحبت‌های محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اختصاص ارز مسافرتی ۲۰۰ هزار دیناری برای زائران اربعین، به‌گونه‌ای خبر را منتشر کرده تا القا کند که گویی قرار است این ارز به‌صورت رایگان در اختیار زائران قرار بگیرد و جمهوری اسلامی برای ترغیب مردم، این هدیه را به آن‌ها داده است!

درحالی‌که این ارز هر ساله برای مسافران در نظر گرفته می‌شود و امسال برای سفر اربعین به‌جای دلار قرار است دینار به مسافران اختصاص یابد.

مقابله با قدرت نرم شیعه

با نزدیک‌شدن به ایام اربعین باید شاهد تشدید شایعات علیه بزرگ‌ترین تجمع جهانی و همچنین شایعاتی علیه دو کشور ایران و عراق باشیم. در سال‌های گذشته شایعاتی، چون دخالت ایران در امور عراق، شایعه ارتباط مردان ایرانی با زنان عراقی یا ارتباط مردان عراقی با زنان ایرانی (در مشهد)، شایعه تولید گردوغبار عمدی عراق برای ایران، شایعه حمله به اتوبوس حامل زائران ایرانی در عراق برای کاستن از شکوه اربعین منتشر کردند.

پیاده‌روی و زیارت اربعین، قدرت نرم جهان تشیع در برابر معاندان، مخالفان و فرهنگ غرب است و یک مانور بزرگ است و جنبه سیاسی قدرتمندی دارد. دلایل مختلفی برای مخالفت رسانه‌های ضدانقلاب و سانسور اربعین می‌توان برشمرد که در ادامه به برخی از این دلایل اشاره می‌شود. زیارت‌ها اغلب جنبه عبادی دارند؛ اما برخی علاوه بر این موضوع، دارای قدرت نرم و فرهنگ وحدت نیز هستند. 

چرا رسانه‌های بیگانه و معاند شکوه مراسم اربعین را سانسور می‌کنند؟

پیاده‌روی و زیارت اربعین، قدرت نرم جهان تشیع در برابر معاندان، مخالفان و فرهنگ غرب است و یک مانور بزرگ است و جنبه سیاسی قدرتمندی دارد. انضباط، اقتدار و اتحاد مسلمانان و حضور معتقدان به سایر ادیان نظیر مسیحیت، یهود، زرتشتی و حتی بودائیان در مراسم اربعین، عاملی بازدارنده در برابر توطئه‌های استکبار جهانی به حساب می‌آید. با آنکه مراسم اربعین در رسانه‌های مطرح جهان بایکوت شده؛ اما قدرت نرم این کنگره الهی آن‌قدر گسترده است که حتی سانسور خبری این رویداد عظیم از سوی رسانه‌های شرکتی غرب هم موفق نشده است و هر سال تعداد بیش‌تری به راهپیمایی اربعین می‌روند.

زیارت اربعین بزرگ‌ترین تجمع دینی جهان است و هر سال ۳۰ میلیون نفر وارد جاده‌های این راهپیمایی می‌شوند. شمار شرکت‌کنندگان زیارت اربعین، ۱۰ برابر حجاج بیت‌الله‌الحرام است؛ اما غرب تلاش داشته با پروژه ایران‌هراسی، تصویری غیر‌واقعی از امت اسلام و نماد آن، جمهوری اسلامی ایران نشان دهد و به دروغ تبلیغ می‌کند شیعیان طالب خشونت و درگیری با سایر ادیان و مذاهب و اقوام جهان هستند و ایران و تشیع مساوی است با تروریسم و خشونت‌پروری؛ بدون توجه به آنکه نقش ثبات‌زای ایران را در انهدام وحشیان انسان‌نمایی، چون تکفیری‌های صهیونیست (داعش)، نجات عراق از چنگال تروریست‌ها و ایجاد امنیت بسیار مطلوب در همین حماسه اربعین به روی خود بیاورند.

البته علت اصلی بی‌توجهی تعمدی تقریبا تمام رسانه‌های غرب همین است: لزوم اذعان به قدرت نرم و دیپلماسی صحیح جمهوری اسلامی ایران؛ چراکه در صورت اشاره منصفانه به اربعین، مجبورند اعتراف کنند یکی از عوامل مهم چنین رویداد کم‌نظیری، نقش کلیدی ایران و ملت ماست. جمهوری اسلامی، دیپلماسی را صرفا یک شیوه بازاریابی ندانسته، بلکه آن را مجموعه‌ای از استراتژی‌ها و تاکتیک‌های دیپلماتیک می‌داند که در راه خدمت به مسلمانان، آن را به کار می‌گیرد. اربعین، استمرار فرهنگ عاشورا و هنجار‌های آن است.

ظلم‌ستیزی پدیده اربعین

ظلم‌ستیزی، عدالت، برابری، کرامت انسانی و حمایت از مستضعفان، ظرفیتی بی‌نظیر برای آزادگان جهان فراهم می‌کند. مهم‌ترین ویژگی قیام حضرت سیدالشهدا، ظلم‌ستیزی است. امروز، ظلم به ملت ایران در قالب تحریم زیاد شده که پدیده راهپیمایی اربعین، قدرت نرمی است برای مقابله با این ظلم بزرگ.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای می‌فرمایند: «در شرایطی که دشمنان اسلام از همه ابزار‌ها و وسایل و از تمام امکانات مالی و مادی خود برای مقابله با امت اسلامی استفاده می‌کنند، خداوند متعال راهپیمایی اربعین را ناگهان اینگونه عظمت و جلوه می‌دهد و در واقع آن را به‌عنوان یک آیت عظما و نشانه‌ای بزرگ از پیروزی نهایی جبهه حرکت حسینی بر جبهه کفر و استکبار، به نمایش می‌گذارد.»

راه همگرایی در جهان اسلام، تقویت قدرت نرم از طریق دیپلماسی فرهنگی و رسانه‌ای است. به همین دلیل است که تأکید بر زیارت اربعین و دارابودن ظرفیت‌های مشترکی، چون جاذبه‌های معنوی، داشتن امتداد تاریخی ۱۴۰۰ ساله، مردمی بودن و بهره‌مندی از تنوع فرهنگی، می‌تواند در سطح منطقه‌ای - و سپس جهانی - کانون همگرایی تمدنی باشد و تصویری جذاب و باعزت و عظمت از تشیع به جهانیان عرضه کند. هرچه پرشورتر برگزارشدن زیارت اربعین که همان توسعه تاریخی حرکت برای همگرایی فرهنگی در جهان اسلام است، می‌تواند همگرایی میان ملل و اقوام گوناگون را به همگرایی تمدنی که همسویی نظام‌های سیاسی، اقتصادی، علمی و اجتماعی موردنیاز تمدن نوین اسلامی را با خود به همراه دارد، ارتقا بخشد.

پیاده‌روی اربعین سبب اتحاد جهان اسلام شده و اینک یک مسیر مهم برای تربیت، سازندگی به‌ویژه جوانان و پالایش و آرایش روح آن‌ها به زیبایی‌های اخلاقی است. پیاده‌روی اربعین فضای سخاوتمندانه‌ای است که بین شیعیان احیا شد و به‌مرور دیگر مذاهب اسلامی را جذب شکوه خود کرد و اکنون هر سال بر تعداد راهپیمایان غیرشیعه حتی از سایر ادیان که در واقع احرار عالم، آزادگان و جویندگان نور الهی هستند و در پی یافتن حقیقت‌اند با الطاف سید جوانان اهل بهشت حضرت حسین بن علی بن ابی‌طالب افزوده می‌شود و دور نیست در سال‌های آینده اربعین حسینی نه‌تنها موجب اتحاد بیش‌تر مسلمانان که وحدت ادیان شود؛ در واقع ان‌شاءالله به‌زودی به برکت خون مطهر حضرت سیدالشهدا و ۷۲ یار باوفایشان، همان‌طور که در ۲۰ سال اخیر با زیارت بین‌المللی اربعین و ورود تاریخی ایرانیان به کشور عراق برای این زیارت بااهمیت و متقابلا احترام و جود و کرم شگفت‌انگیز خواهران و برادران عراقی با وجود تمام سم‌پاشی‌های نفرت‌انگیز سلطنت‌طلبان، ضدانقلاب، شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی، تعصب‌های تباه و غیرمنطقی عجم - عرب در حال از بین رفتن و هدم اساسی است، وحدت شیعه و سایر مسلمانان هم محقق می‌شود.

یگانگی و اتحاد حول محور حضرت امام حسین علیه‌السلام، سرمایه‌ای است که در جهان اسلام ایجاد شده و ما مردم ایران باید حداکثر بهر‌ه‌برداری را از این فرصت که خداوند متعال در اختیارمان قرار داده است در هر حدی که توان آن را داریم داشته باشیم.

پدیده اربعین نشانگر واقعیت‌های جامعه ایران است. واقعیت‌هایی که این رسانه‌ها هر روز تلاش می‌کنند آن را وارونه جلوه داده و چیز دیگری به مخاطب خود غالب کنند، درحالی‌که واقعیت جامعه ایران غیر از آن چیزی است که این رسانه‌ها نشان می‌دهند.

در واقع نشان‌دادن راهپیمایی اربعین همه تلا‌ش‌هایی چندین ساله این رسانه‌ها را بر باد می‌دهد و ماهیت وجودی آن‌ها را زیر سوال می‌برد؛ بنابراین تلاش می‌کنند این راهپیمایی را نبینند یا تضعیف کنند. نکته دیگر، مشکل این رسانه‌ها با اعتقادات دینی و مفاهیم اخلاقی، در قاموس فکری این افراد است. در قاموس فکری این رسانه‌ها هر چیزی که رنگ‌وبوی خدا و اخلاق بدهد باید سانسور شود.

بررسی محتوا‌های تولید شده توسط رسانه‌های فارسی‌زبان ضدانقلاب نشان می‌دهد که در سال گذشته مثلا بی‌بی‌سی فارسی تنها دو الی سه محتوا در مورد اربعین رفته است، این در حالی است که اگر در یک کوچه سطل زباله آتش بگیرد، همین رسانه‌ها ده‌ها خبر از آن تولید می‌کنند.

ایران اینترنشنال هم سیاست تخریب راهپیمایی اربعین را در پیش گرفته، نه‌ تنها خبری از آن منتشر نمی‌کند که با انواع دروغ‌ها به دنبال تخریب و دولتی نشان‌دادن این پدیده هستند که کاملا  دروغ است؛ بنابراین رسانه‌های ضدانقلاب همسو با منافع دشمنان این مملکت به دنبال دور کردن جامعه ایران از باور‌های دینی و نابودی بنیان‌های اعتقادی جامعه هستند که البته موفق نبوده‌اند و موفق هم نخواهند شد؛ بنابراین سانسور اربعین تلاشی برای جلوگیری از برملاشدن دست این رسانه‌های ضد منافع ملی ایران هم هست.