با رعایت استاندارد‌های ۸۵ گانه قیمت خودرو نجومی می شود

مصطفی طاهری ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در برنامه تهران بیست شبکه پنج سیما در خصوص ایرادات خودرو‌های داخلی گفت: از بین تمام معیار‌ها اگر بخواهیم یک معیار را برای کیفیت خودروی داخلی در نظر بگیریم وقتی خودروی ما در رقابت با خودرو‌های خارجی باشند و بتوانیم خودروی تولید داخل را به خارجی‌ها بفروشیم، موفق هستیم.

 

وی ادامه داد: ما به استاندارد‌های ۸۵ گانه رسیده‌ایم و نمودار رو به رشدی داشته‌ایم، اما با عقب ماندگی در کیفیت خودرو رو به رو هستیم و فقط به نسبت خودمان رشد کرده‌ایم و به نسبت رشد جهانی کیفیت خودرو عقب هستیم.

طاهری اضافه کرد: استاندارد‌های ۸۵ گانه به حدی در کشور ما از طرف سازمان استاندارد بالا رفته که اگر بخواهیم تمام این استاندارد‌ها را رعایت کنیم قیمت خودرو خیلی بالا می‌رود. مدیریت واحدی هم در حوزه کیفیت خودرو نداریم. ما هر چه قدر استاندارد‌ها را بیشتر کنیم بر کیفیت تاثیر می‌گذارد، اما برای داشتن خودروی اقتصادی و کیفیت خودرو باید حداقل‌هایی هم در نظر گرفته شود.

با رعایت استاندارد‌های ۸۵ گانه قیمت خودرو نجومی می شود

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس بیان کرد: پلتفرم خیلی از خودرو‌های موجود به دلیل استاندارد‌های ۸۵ گانه باید تغییر پیدا کند و دلیل تولید نشدن برخی خودرو‌ها همین مسئله است. به دلیل تصمیم سیاسی بسیاری از خودرو‌های موجود با وجود اینکه نباید تولید شوند در حال تولید هستند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: پاس کردن استاندار‌های ۸۵ گانه به این معنی است که خودروی جدید باید جدید طراحی شوند نه اینکه روی خودروی قبلی یک ویژگی جدید بگذاریم.