آیت‌الله خاتمی: باید برای نماز یک حساب ویژه باز کرد

آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های امروز (جمعه، 24 شهریورماه) نماز جمعه تهران که در مصلی امام خمینی (ره)‌ تهران، اقامه شد،‌ گفت: نبی گرامی اسلام (ص) می‌فرمایند؛ سفارش می‌کنم که برای خدا حریم نگه دارید و سفارش شما را هم به خداوند دارم، هشدار می‌دهم که سعی داشته باشید آینده خوب برای خود رقم بزنید. خودتان را نگیرید و کسی ندانید علو و برتری جویی در میان بندگان نداشته باشید.

وی افزود: از مباحث بسیار مهم توحیدی محبت‌الله است، یعنی عشق به خدا. در این جهان هستی قله عشق ما باید به ذات مقدس ربوبی باشد. به فرموده خداوند در آیه ۱۶۵ سوره بقره در قرآن، مومنین بالاترین عشق را به خداوند دارند.

خطیب جمعه تهران، بیان کرد:‌امام صادق (ع) فرمود اگر کسی می‌خواهد بداند که ایمان او کامل است یا خیر به این مطلب بنگرد که خدا را از جان خود بیشتر دوست داشته باشد از پدر مادر فرزندان خانواده و اموال و همه مردم. یعنی اوج عشق او ذات مقدس ربوبی باشد.

وی ادامه داد: بحث محبت خدا یک بحث مهم اعتقادی و اخلاقی است. به همین دلیل جای آن دارد که چند هفته در این خصوص صحبت کنیم. اما این هفته به مناسبت‌های ولایی که داریم اربعین که گذشت شهادت پیامبر اکرم، امام مجتبی و امام رضا می‌خواهم یک نکته بگویم و این است که محبت خدا باید نماد و نمود داشته باشد که نماد و نمود آن عشق به اولیای خداست.

آیت الله خاتمی با تاکید بر اینکه حب محبوب خدا حب خداست، تصریح کرد: اینکه انسان پیامبر را از عمق جان خود دوست بدارد و در داغ پیامبر لباس مشکی بر تن کند. این در حقیقت حب الله است. پیامبر می‌فرماید من برای زحماتی که در مسیر رسالت متحمل شدم هیچ مزدی از شما نمی‌خواهم فقط می‌خواهم فرزندان و اهل بیت من را دوست بدارید. البته اجر این محبت هم متعلق به شماست.

وی افزود: شما وقتی اهل بیت را دوست بدارید یعنی راه آن‌ها را دوست می‌دارید  که در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنید یعنی حسین جان عاشق راه، اخلاص و ایثار شما هستم. شما که به زیارت امام رضا مشرف می‌شوید در حقیقت از امام رضا (ع) راه می‌گیرید. اگر می‌خواهید سبک زندگی خدایی را پیدا کنید این محبت در حقیقت به شما کد می‌دهد، سبک زندگی دینی این است که ببینید امام رضا چگونه زندگی کرد و شما نیز آن گونه زندگی کنید.

امام جمعه موقت تهران،‌ خاطرنشان کرد:‌ در سبک زندگی مهم است که با خدا، مردم و خود چگونه باشیم. اهل بیت راه به سوی خدا هستند همه چیز را نشان داده‌اند. یعنی با خدا چگونه باشیم و عاشق بی‌قرار او باشیم.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) به بلال می‌فرمودند اذان بگو تا با خدا باشیم. ایشان شب تا صبح چندین بار برمی‌خاست و نماز شب می‌خواند. امام حسن مجتبی (ع) آن‌چنان عاشق خداوند بود که وقتی وضو می‌گرفتند رنگ ایشان تغییر می‌کردند. وقتی این تغییر رنگ حاصل می‌شد از ایشان می‌پرسیدند که علت چیست حضرت می‌فرمودند کسی که در مقابل خدا قرار می‌گیرد باید این چنین باشد.

آیت‌الله خاتمی، گفت: امام مجتبی (ع) ۲۵ مرتبه پیاده از مدینه به مکه رفتند و برخی اوقات نیز این مسیر را با پای برهنه طی می‌کردند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به مقامات حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، بیان کرد:‌در احوالات امام رضا (ع) داریم که ایشان نماز را هدیه خداوند می‌دانستند و از اقامه نماز به ویژه نماز اول وقت بسیار خشنود می‌شدند.

وی افزود: در تاریخ داریم، گروهی به استقبال یکی از سادات علوی رفته بودند، هنگام نماز فرا رسید امام رضا (ع) فرمودند اذان بگویید تا نماز را اقامه کنیم، جمع حاضر خطاب به ایشان گفتند هنوز برخی به اینجا نرسیده‌اند. ایشان فرمودند؛ نماز اول وقت را بی‌دلیل ترک نکنید و همواره نماز را اول وقت اقامه کنید. این همان سیره، روش و سبک زندگی است.

آیت‌الله خاتمی، گفت: امام رضا (ع) با عمران صابی که بزرگ صابئیه بود که خود را از پیروان حضرت یحیی (ع) می‌دانند، در حال مناظره بودند که هنگام نماز فرارسید، ایشان فرمودند به نماز می‌روم عمران گفت آقا تازه مناظره رنگ و شکل گرفته است. اما، امام رضا(ع) فرمودند نماز اول وقت را به هیچ چیز نباید داد.

وی تصریح کرد: این یک هشدار به همه ماست، برکت هر خانه‌ای به نماز اول وقت است. روزی به همراه اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در محضر مقام معظم رهبری حضور داشتیم که میانه صحبت ایشان اذان گفته شد، رهبر انقلاب گفتند حرف‌زدن میان این اذان لجبازی با نماز است. ابتدا نماز را اقامه می‌کنیم و سپس جلسه را ادامه می‌دهیم.

خطیب جمعه تهران، افزود: این یک راه و روش است، باید برای نماز یک حساب ویژه باز کرد. این سبک زندگی اهل بیت (علیهم السلام) است.

وی همچنین در بخشی از خطبه اول نماز جمعه امروز تهران دقایقی را به ذکر مصیبت آ‌ل‌الله اختصاص داد.