روند خلع سلاح تجزیه‌طلب‌ها در نزدیکی مرز ایران

 یک مقام مسؤول و ارشد عراقی در فرماندهی نیروهای مرزی در بغداد با اشاره به ادامه تخلیه پادگان‌ها ومقرهای گروهک‌‌های تروریستی تجزیه‌طلب در خط مرزی ایران و عراق و پایین آوردن پرچم‌های آن‌ها از محل تصریح کرد که نیروهای کمکی جدید امروز (دوشنبه، ۱۸ سپتامبر) برای کنترل منطقه به نوار مرزی عراق و ایران اعزام می‌شوند.  

برچیدن مقرهای گروهک‌های تروریستی در نزدیکی مرز ایران، در چارچوب یک توافقنامه امنیتی امضا شده میان تهران و بغداد صورت می‌گیرد. این توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ توسط «علی شمخانی» دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق در بغداد امضا شد و ضرب‌الاجل تعیین‌شده در این توافق  ۲۸ شهریور ماه است. 

تمرد برخی تجزیه‌طلبان از تحویل سلاح به بغداد یا اربیل

در حالی که  شبکه سعودی «الحدث»، بعدازظهر دیروز (یکشنبه، ۱۷ سپتامبر)، به نقل از منابعی مدعی شد که فرایند انتقال اردوگاه‌های گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در خط مرزی ایران و عراق به پایان رسیده است، این مقام نظامی عراقی که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با روزنامه «العربی الجدید»، با اشاره به این‌که برخی از این گروهک‌های تروریستی از تحویل سلاح خود به اربیل یا بغداد خودداری کرده‌اند و در مقابل، تسلیحات و مهمات خود را منفجر و معدوم کرده‌اند، تصریح کرد: «در حال حاضر کار برای پاکسازی ۲۰ کیلومتر عرض از مرز بین‌المللی عراق با ایران از هرگونه حضور مسلحانه "گروه‌های کرد ایرانی" در حال انجام است».

به نوشته العربی الجدید، بغداد از روز شنبه پیش (۱۶ سپتامبر)، عملاً اجرای نهایی توافقنامه امنیتی با تهران در خصوص گروهک‌های تروریست و تجزیه‌طلب در داخل خاک خود و در نزدیکی مرز با ایران را آغاز کرده است.

تشکیل اتاق عملیات مشترک برای پاکسازی مرزها در عمق عراق

وی افزود: همکاری زیادی با نیروهای پیشمرگه برای کنترل نوار مرزی عراق و ایران و تسهیل ورود نیروهای نظامی عراقی به این مرز در جریان است و  یک اتاق عملیات مشترک بین دو طرف برای اجرای این ماموریت تشکیل شده است، اما برخی از جناح‌ها و شخصیت‌های حزبی تمرد کردند و به همین دلیل از زور برای تخلیه مواضعشان استفاده شد».

به گفته این مقام عراقی، یک نیروی نظامی از نیروهای مرزبانی و نیروهای پیشمرگه عصر شنبه و بعدازظهر یکشنبه در نوار مرزی عراق و ایران برای جست‌وجوی تسلیحات گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب عملیات گشت‌زنی و پاکسازی را آغاز کرده است و این عملیات امنیتی با ادامه انتقال مقر احزاب و خانواده‌های آن‌ها، تحت تدابیر شدید امنیتی ادامه دارد.

وی تاکید کرد: «به‌دنبال حل‌و‌فصل بی‌سروصدا بحران هستیم و ایرانی‌ها موافقت کرده‌اند که به صورت مرحله‌ای به شرط پاک بودن مرزهایشان با عراق این روند ادامه یابد».

روند خلع سلاح تجزیه‌طلب‌ها در نزدیکی مرز ایران

نقش‌ بافل طالبانی برای اجرای موفق توافقنامه امنیتی بغداد و تهران

«احمد الهرکی»، از رهبران حزب اتحادیه میهنی کردستان به العربی الجدید در این خصوص به اهمیت سفر اخیر «بافل طالبانی» رئیس این حزب به تهران درخصوص پرونده گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب مستقر در نزدیکی مرزهای ایران اشاره کرد و مدعی شد که این سفر موفقیت‌آمیز بود و رئیس حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق نقش پررنگی برای حل و فصل این پرونده ایفا کرده است.  

الهرکی گفت: «طالبانی نقش میانجی را در انتقال این احزاب به مناطق دور از نوار مرزی عراق و ایران ایفا کرد، وی همچنین در تبدیل فعالیت این احزاب از نظامی به کنشی سیاسی و مدنی نقش داشته زیرا عراق نمی‌تواند مبدأ تعرض به کشورهای همسایه باشد».

این عضو ارشد اتحادیه میهنی افزود: «هماهنگی و همکاری در سطوح بالا میان دولت مرکزی عراق و دولت منطقه کردستان برای حل و فصل پرونده احزاب کُرد مخالف ایران و تسریع آن برای ممانعت از هرگونه عملیات نظامی ایران در اراضی عراق وجود دارد».

«مهدی تقی»، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز به العربی الجدید گفت: «دولت عراق به برچیدن اردوگاه‌های مخالفان کُرد ایرانی موجود در منطقه کردستان ادامه خواهد داد و ایران این جدیت بغداد را مشاهده کرده است، توافق اخیری که  بین تهران و بغداد در خصوص برچیدن این اردوگاه‌ها در چندین مرحله حاصل شده، در همین راستاست و به عراق برای اجرای این توافق فرصت داده شده است».

وی تاکید کرد که نیروهای عراقی قادر به کنترل کامل مرزهای خود با ایران از سمت منطقه کردستان هستند و پیشرفت خوبی در این پرونده حاصل شده است اما برخ مسائل امنیتی در خصوص برچیدن مقرها و انتقال آن به مناطق دیگر در منطقه کردستان وجود دارد که نمی‌توان آن را رسانه‌ای کرد.