دست بالای جمهوری اسلامی در مقابل آمریکا

  اکونومیست در تحلیلی از تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا همزمان با سفر آیت الله رئیسی به نیویورک نوشت: این توافق می تواند تنش تهران با کشورهای دیگر را کاهش دهد. (آیت الله سید) ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران به تازگی وارد نیویورک شده تا در مجمع عمومی سخنرانی کند. برنامه گفت و گو ی احتمالی میان ایران و عربستان و پنج کشور دیگر عضو شورای همکاری خلیج (فارس) نیز در حاشیه مجمع عمومی پیش بینی شده است.

به نوشته این رسانه، گفته می شود که رئیسی هنگام حضور در نیویورک در اندیشکده شورای روابط خارجی نیز سخنرانی خواهد کرد.

یکی از میانجیگران در گفت‌وگو با اکونومیست مدعی شده است که مقام های ایرانی و همتایان آمریکایی آنها نیز در جریان سفر رئیسی به مذاکره خواهند پرداخت و برنامه غنی سازی ایران، صادرات پهپاد های رزمی ایرانی به روسیه و تهدید ایران علیه دولت کرد مستقر در شمال عراق را در دستور مذاکرات خواهند داشت.

اکونومیست ادامه داد: گرچه معدودی از ناظران بر این باورند که این اقدام ها گامی به سوی توافقی گسترده تر برای احیای برجام باشد، با این وجود توافق دیروز آفند دیپلماتیک چشمگیری از سوی دولت رئیسی به شمار می رود.

دولت ایران در ماه های اخیر روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی را از سر گرفته، گفت و گوها برای پیوستن به بریکس را آغاز کرده و بالاخره به عضویت سازمان شانگهای درآمده است.

تعبیر اکونومیست از تبادل زندانیان؛ دست بالای جمهوری اسلامی

حتی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و جدی ترین منتقد ایران نیز دست از انتقادهای خود کشیده و گویا بیم از آن دارد که مبادا با انتقادهایش تنش با دولت بایدن را افزایش داده و امید به برقراری روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی را بر باد دهد.

این نشریه به نقل از یکی از میانجیگران مدعی شد که قطر برای جذابتر کردن توافق، زیان ناشی از عدم پرداخت چند صد میلیون دلار سود به سپرده ایران در کره جنوبی را نیز جبران کرده است.

اکونومیست با این وجود اذعان کرد: حکومت ایران فعلاً دست بالا را دارد.