سفر تیم مشترک ایران و عراق به منطقه کردستان

 «محمد کاظم آل صادق» سفیر ایران در بغداد تصریح کرد: «شاهد اراده‌ای جدی از سوی دولت مرکزی و منطقه کردستان عراق برای اخراج گروه‌های مسلح از مقرهای مرزیشان هستیم. ما مسئله خلع سلاح گروه‌های تروریستی را در سایه توافقنامه امنیتی با عراق پیگیری می‌کنیم».

وی افزود: «یک تیم مشترک از ایران و عراق به منظور ارزیابی نتایج این توافق میان دو کشور عازم منطقه کردستان می‌شود».

این در حالی است که امروز ۲۸ شهریور موعد پایان اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق و پاکسازی مناطق مرزی شمال غرب ایران از گروهک‌های تروریستی مسلح و تجزیه طلب است.

برچیدن مقرهای گروهک‌های تروریستی در نزدیکی مرز ایران، در چارچوب یک توافقنامه امنیتی امضا شده میان تهران و بغداد صورت می‌گیرد. این توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ توسط «علی شمخانی» دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق در بغداد امضا شد و ضرب‌الاجل تعیین‌شده در این توافق  ۲۸ شهریور ماه (۱۹ سپتامبر)، اعلام شد و تهران تاکید کرد که این زمان، تمدید نخواهد شد.

سفر تیم مشترک ایران و عراق به منطقه کردستان

 حضور این گروهک‌های تروریست در نزدیکی مرزهای ایران و در منطقه کردستان به دلیل تهدیداتی که بارها از سوی آن‌ها متوجه ایران شد، همواره با اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو بود  و سپاه پاسداران نیز در این مدت چندین بار مقر این گروهک‌ها را  هدف قرار داد و در نهایت تهران و بغداد به یک توافق امنیتی برای مهار این تهدیدها دست‌یافتند.