رایزنی ایران و عراق برای استرداد ۳۸ تروریست ضد ایرانی

«کاظم غریب‌آبادی » معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر ایران روز گذشته (سه شنبه) با سفر به بغداد با «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق دیدار و گفت وگو کرد.

بر اساس گزارش دفتر رسانه‌ای شورای عالی قضایی عراق، در این دیدار که در دفتر رئیس شورای عالی قضایی عراق در بغداد برگزار شد، دو طرف در خصوص تکمیل همکاری‌های دو کشور در حوزه قضایی و حقوقی گفت وگو کردند.

روز گذشته همچنین اولین نشست کمیته مشترک قضایی ایران و عراق برای مقابله با تروریسم برگزار شد و دو طرف در مورد کاربردی شدن یادداشت‌های تفاهم در زمینه همکاری‌های قضایی گفت وگو کردند.

در این نشست «لیث جبر» رئیس مرجع نظارت قضایی، «رزاق کاطع» و «عادل خضیر» از ناظران قضایی قضات و «لطیف حسین» دادستان عراق با هیات ایرانی به ریاست «کاظم غریب‌آبادی» معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر ایران درباره همکاری‌های قضایی دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

بر اساس گزارش دفتر رسانه‌ای شورای عالی قضایی عراق، در این نشست دو طرف درباره چگونگی اجرایی شدن تفاهم نامه امضا شده بین ایران و عراق در خصوص همکاری‌های قضایی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

آنچه که سفر غریب آبادی به عراق را با سفرهای قبلی وی متمایز کرده، اینکه جمعه گذشته (۲۴ شهریور) مقامات عراقی بصورت رسمی اعلام کردند که نیروهای مرزبانی این کشور پیرو توافق امنیتی تهران - بغداد، نقاط مرزی مشترک با ایران را از لوث گروه‌های تروریستی کومله و دموکرات که در سال‌های اخیر با استقرار در این منطقه، علیه جمهوری اسلامی و مردم ایران اقدامات تروریستی خود را هدایت می‌کردند، پاکسازی کردند.

رایزنی ایران و عراق برای استرداد ۳۸ تروریست ضد ایرانی

در این پیوند «کاظم غریب‌آبادی» معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر ایران گفت: آن چیزی که کلیدی هست هم خلع سلاح و هم اخراج و یا مسترد کردن آن‌ها به ایران برای محاکمه است.

وی افزود: مشخصا" کومله، دموکرات، پژاک و پاک گروهک‌های تروریستی هستند که همچنان دستشان به خون مردم بیگناه آلوده است.

اولین نشست کمیته مشترک قضایی ایران و عراق برای مقابله با تروریسم نیز از موضوعات مورد توجه در سفر غریب آبادی به بغداد است.

پیشتر معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر ایران بهمن ماه سال ۱۴۰۱ در سفر به عراق با «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی این کشور درباره پرونده ترور فرماندهان عملیات پیروزی یعنی شهیدان سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حاج ابومهدی المهندس معاون رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق و نیز مبارزه دو کشور با گروهک‌های تروریستی و موضوعات دیگر مانند پیگیری امور زندانیان ایرانی و عراقی گفت وگو کرده بود.

در اولین نشست کمیته مشترک قضایی ایران و عراق برای مقابله با تروریسم درباره چگونگی اجرایی شدن تفاهم نامه امضا شده بین ایران و عراق در خصوص همکاری‌های قضایی بحث و تبادل نظر شد.

غریب آبادی در این خصوص گفت که در چارچوب این کمیته، همکاری در زمینه پرونده تروریستی را پیگیری می‌کنیم.

وی تصریح کرد: به عنوان اولین اقدام عملی، پرونده استرداد ۳۸ عضو گروهک‌های تروریستی (تجزیه طلب مستقر در عراق) را به «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق تحویل دادیم.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر ایران گفت: شاهد پذیرش این تعهد توسط نظام قضایی عراق بودیم و قول مساعدت و همکاری در این زمینه داده شد.

برگزاری نشست‌های منطقه‌ای برای مقابله با تروریست‌ها از دیگر محورهای مذاکرات روز گذشته غریب آبادی با مقامات عالی قضایی عراق در سفر به بغداد بود تا با برگزاری نشست‌ها و همکاری‌های مشترک کشورهای منطقه از جمله سوریه، عدالت در قبال گروهک‌های تروریستی تکفیری اجرا شود.