حاج علی‌اکبری: دوران دفاع مقدس نقطه عطف تاریخ ایران و جهان است

حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری خطیب نماز جمعه این هفته تهران، گفت: در آستانه شهادت امام حسن عسکری علیه السلام به محضر فرزند عزیزشان تسلیت عرض می‌کنیم. امیدواریم خداوند تبارک و تعالی ما را از دعا  و عنایت مولایمان حضرت ولی‌عصر(عج ) بهره فراوان عنایت بفرماید.

وی افزود: موضوع بحث ما در باب مسئولیت اجتماعی بود. عرض کردیم فصل اول درباره مسئولیت اجتماعی یعنی مسئولیت ناشی از زندگی در جامعه و ارتباط با سایر انسان‌ها مسئله اساسی سلامت در روابط اجتماعی است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران ادامه داد: به عنوان یک قاعده عام شامل و حاکم بر همه روابط اجتماعی انسان‌ها است. قاعده هرم حیات طیبه همین مسئله اساسی است. همه زیست اجتماعی ما براساس این قاعده اساسی استوار شده است.

حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری گفت: یک حقالناس فراگیر و عمومی همه آحاد بشر و جامعه اسلامی حق دارند از جانب سایر انسان‌ها در سلامت و امنیت باشد. آنقدر این مسئله اساسی است که مهمترین دلیل و حکمت و فلسفه آن تشکیل حکومت‌ها در تاریخ بشریت تامین همین حق بوده است.

 حاج علی‌اکبری: دوران دفاع مقدس نقطه عطف تاریخ ایران و جهان است

وی گفت: آزادی‌های انسانی در روابط اجتماعی به طور مطلق مشروط به این اصل اصیل است. یعنی مشروط است به رعایت حقوق دیگران و عدم آسیب به آن‌ها و حفظ حقوق آن‌ها است. در واقع می‌توان گفت معنای ویژه از تقوایی که هر هفته در خطبه‌های نماز جمعه واجب است به آن سفارش کنیم.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران اظهار کرد: مراقب رابطه باشید، حریم و حقوق آن‌ها در گفتار و رفتار شما صیانت شود. در فرهنگ اسلامی در این زمینه مطالب فراوان و قابل توجهی وجود دارد.

وی ادامه داد: بعد از شهادتین و اعلام مسلمانی ورود در آیین اسلام و تحقق هویت مسلمانی کاملاً وابسته به رعایت این اصل است. قبلاً شما از زبان پیامبر عظیم‌الشأن اسلام شنیده‌اید.

وی گفت: خطبه 167 نهج‌البلاغه را حضرت علی علیه‌السلام اوایل خلافتشان ایراد کردند، حضرت علی علیه‌السلام در این خطبه فرمودند مراقب واجباتتان باشید خدای متعال برای شما واجب کرده است که اگر این‌ها را ادا کنید، همین مسیر، مسیری است که شما را به بهشت خواهد برد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران، اظهار کرد: ماه ربیع‌الاول ماه تأسیس نماز جمعه است، اولین نماز جمعه به امامت پیامبر اعظم در محله قبا در همان روزهای آغازین هجرت برگزار شد. امیدواریم از برکات این ماه امت اسلامی در توفیق سلوکی، معنوی، اخلاقی و تعسی از آن حضرت در مهرورزی و خوش رفتاری با یکدیگر سرآمد باشد. امت اسلامی در برابر دشمنان سربلند، محکم و عزیز استوار باشند.

حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری افزود: همچنان متحیر از عظمت اربعین هستیم، طلوع خورشید هدایت حسینی از افق اربعین این اعجاز بزرگ عصر ما و همچنان پیش روی ماست، انسان‌ساز و جامعه‌ساز و چه شکوه و صفایی اربعین داشت.

وی تأکید کرد: در اقتدا به رهبر انقلاب اسلامی و مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران که از ملت شریف عراق تشکر کردند، بنده هم به نمایندگی از طرف همه شما مردم عزیز از مسئولین و دولت کشور عراق و از مردم مهربان و مهمان‌نواز عراقی و به ویژه از سازمان بسیج مردمی حشدالشعبی تشکر می‌کنم.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران گفت: امید داریم که مسئولان و مردم در استقبال خوب و شایسته از مردم عراق که برای زیارت از حرم‌های مطهر به ایران تشریف فرما می‌شوند بتوانیم قدرشناسی عملی کنیم.

حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری ادامه داد: امروز آغازین روز هفته دفاع مقدس است. ۳۱ شهریور ماه چه روز حساس و خاطره انگیز و فراموش نشدنی در تاریخ ملت و انقلاب اسلامی است. خداوند متعال توفیق داد به ملت ما با رهبری امام راحل عظیم‌الشأن از این جنگ تحمیلی جهانی که به ملت عزیز ما تحمیل شد، دفاع مقدس هشت ساله‌ای را بسازد که نقطه عطف تاریخ کشور ما بلکه تاریخ منطقه و جهان محسوب می‌شود.

وی گفت: امسال  توسعه محبت‌ها و خدمات واضح بود و جلوه ویژه‌ای داشت، همچنان که از طرف مسئولین کشورمان هم تسهیل مقدمات بهتر انجام شده بود از مسئولین نیز تشکر می‌کنیم.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران، ادامه داد: امید داریم که مسئولان و مردم در استقبال خوب و شایسته از مردم عراق که برای زیارت از حرم‌های مطهر به ایران تشریف فرما می‌شوند بتوانیم قدرشناسی کنیم.

حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری اظهار کرد: از سردار رشید و عزیزمان جناب آقای سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که علاوه بر حسن تدبیر موصوف به دانش و فرهیختگی و بیان نافذ هستند، به خاطر حضورشان صمیمانه تشکر می‌کنم.

وی افزود: خدا را شکر روز چهارشنبه از سهوای فیاض ولایت نوشیدیم حکمت‌ها بود در آن دیدار نورانی و پرمعنا و الهام بخش. رهبر مجاهد و عزیزمان، بزرگ رزمنده جهان اسلام چهار زاویه را برای تحلیل دقیق‌تر این واقعه عظیم گشودند و جای کار فراوانی دارد که انشاالله مردم عزیز و جوانانمان مراجعه کنند تفکر کنند. اهل فن این زوایا را جدی بگیرند.

حاج علی‌اکبری افزود: این سخن شرح حال گذشته ما نبود، بلکه وضعیت امروز و فردای ما را  کاملاً روشن می‌کند. ما در یک جمله و یک برداشت از این بیانات نورانی می‌توانیم عرض کنیم دفاع مقدس مردمی‌ترین دفاع و جنگ تاریخ بود. وجهه اجتماعی این دفاع خیلی فوق‌العاده است، در بیان رهبر انقلاب اسلامی نیز هم مورد تأکید خاصی بود. نام لشکرها، تیپ‌ها، گردان‌ها و گروه‌ها … برویم مجدد نگاه کنیم همه به نام اسلام و پیامبر و اهل بیت و ارزش‌ها به نام عاشورا و کربلا چه عالمی داشت و چه حال و هوایی بود.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران ادامه داد: ترکیب نیروها و لشکرها چه چیزی داشت به ما می‌گفت. یک فضای زیست اجتماعی کاملاً مبتنی بر هویت ملت عزیز ایران مظهر یک انسجام ملی یک صفحه بزرگ رنگارنگ از تجلی هویت اسلامی و ایرانی ما بود.

حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری گفت: این مسئله را باید مورد توجه قرار داد که همه هم بودند، از اقشار گوناگون، اگرچه که سهم جوانان  فراوان‌تر بود و از یک مقطعی، سهم نوجوان‌ها و کسانی که در آغاز دوره جوانی هم بودند سهم برجسته‌ و تعیین‌کننده در جریان دفاع مقدس شد

وی ادامه داد: در محور عملیات و در پادگان‌ها و شب‌های عملیات در واقع شما یک ایران را می‌دیدید که در خط مقدم است. این مسیر را با همین مردم طی کردیم، با هدایت الهی و آسمانی آن امام راحل عظیم‌الشأن و این امام حاضر حکیم ما طی و از فراز و نشیب‌ها عبور کرده و قله‌هایی را فتح کرده است و در آستانه فتح قله‌های بزرگتری هم قرار گرفته است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران گفت: طی این مسیر و فتح قله‌ها فقط با تکیه بر این میراث بزرگ و با این نقشه راه میسر است. درباره دفاع مقدس گفتن خیلی کار سخت است و فرصت زیادی می‌خواهد و علاوه بر آنکه فرمودند اگر ده‌ها و صدها خطبه دیگر هم صحبت کنیم، هم باز فرصت کم می‌آوریم؛ تجلی‌گاه سنت‌ها و وعده‌های الهی بود.

حاج علی‌اکبری با بیان اینکه دفاع مقدس میدان تجلی استعدادهای ملت ایران بود، خاطرنشان کرد: دفاع مقدس مظهر وحدت ملی و دینی ایرانیان و کارگاه تربیت کادر انقلاب بود. میدان تربیت انسان‌های عارف و مومن و رشید بود و رسانه جهانی انقلاب اسلامی و میدان تجلی عقلانیت و دانش جوانان رشید سرزمین ما بود. در یک جنگ طولانی و در یک میدانی که ایمان مردم ما در آنجا ظهور کرد.