عراق: تلاش برای تقویت کنترل نقاط مرزی با ایران ادامه دارد

 «عبدالامیر الشمری» وزیر کشور عراق در گفتگو با شبکه ۶۹۴ عراق اظهار داشت: فعالیت‌ها برای تقویت کنترل مرز سلیمانیه و ایران با ساخت تاسیسات و توسعه لوازم و امکانات در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در مرز سلیمانیه تحرکاتی غیرعادی وجود دارد و دستورات نخست وزیر برای توجه به آن نیز مشخص است، افزود: بیش از ۴۰ نوع از لوازم و تجهیزات کنترلی برای بسته شدن نوار مرزی سلیمانیه و ایران به تیپ ۲۱ مرزبانی ارسال شده است.

وزیر کشور عراق اضافه کرد: در جنوب نیز در مرز بین ایران، یک شکاف ۵۰ کیلومتری در هورالحویزه وجود دارد که ارتش سعی دارد، با ساخت یک سد متحرک، مشکل آن را حل کند.

الشمری ادامه داد: یگان مهندسی ارتش عراق و همچنین یگان مهندسی سازمان الحشدالشعبی به ساخت سد متحرک در هور الحویزه در مقابل سد ایران ادامه می‌دهند که تکمیل آن، شکاف مرزی به فاصله ۵۰ کیلومتری و عملیات قاچاق در آنجا را از بین می‌برد.

وی ادامه داد: اما مشکل بزرگ، مرز ما با سوریه در شمال فرات است که به یک دیوار بتنی بزرگ نیاز دارد، زیرا گروه‌های مسلح زیادی در آنجا فعال هستند و این منطقه تحت کنترل دولت مرکزی سوریه نیست.

عراق: تلاش برای تقویت کنترل نقاط مرزی با ایران ادامه دارد

وی با بیان اینکه ما می‌توانیم با همه کشور‌های همسایه به جز سوریه در مورد مرز‌های خود به تفاهم برسیم، افزود: موضوع سوریه متفاوت است، به ویژه در منطقه شمال فرات، زیرا در آنجا طرف ما نه دولت سوریه بلکه نیرو‌های دمکراتیک سوریه «قسد» است و بسیاری از این مناطق توسط شبه‌نظامیانی کنترل می‌شوند که خارج از کنترل دولت هستند.

به گفته وی، مناطق دیگری نیز وجود دارد که تحت کنترل داعش هستند.

الشمری اظهار داشت: بنابراین در مرز سوریه باید اقدامات پیشگیرانه مانند ایجاد دیوار سیمانی، حفر سنگر و ... داشته باشیم، زیرا دشمنی وجود دارد که به زور نفوذ می‌کند.