تهران دو برابر ظرفیتش جمعیت دارد/سرریز جمعیت،کیفیت زندگی در تهران را تنزل داده است

محسن پیرهادی رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با بیان اینکه سالهاست که داعیه تبدیل تهران به شهری پیشرفته و هوشمند را داریم اما رکود در حل مشکلات زیربنایی و اجتماعی و فرهنگی ما را در رسیدن به این ایده آل با تاخیر جدی مواجه کرده است،افزود:افت محسوس و تنزل شاخص کیفیت در تهران که به طور مستقیم  با میزان سرریز شدن جمعیت به شهر در ارتباط است و به رشد بی رویه حاشیه نشینی با تمام مخاطرات و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی آن منجر شده،مسئله ای جدی است که درکنار تبریک‌ها و بزرگداشت‌های هفته تهران باید محل نقد و بررسی جدی قرار گیرد.

** سهم بالای تهران در خودکشی،طلاق وقتل

با ملاحظه اینکه کاهش کیفیت زندگی در تهران در پی گسترش جمعیت غیر اصولی شهر پیامدهای اجتماعی و فرهنگی بسیار داشته است،ادامه داد: تهران در نرخ طلاق،خودکشی،سرقت و اقدام به قتل سهم بالایی را در  آمار کشوری دارد،موضوعی که ضرورت توجه به امور اجتماعی و فرهنگی در شهر را  دوچندان می‌کند.

پیرهادی با اشاره به اینکه تهران متراکم‌ترین و در عین حال گران‌ترین شهر کشور،ادامه داد:طبق آخرین برآوردها در سال جاری جمعیت استان تهران بیش از ۱۴ میلیون نفر یعنی دو برابر ظرفیت اصولی شهر اعلام شده است، جمعیتی که با نرخ تورم ۵۱ درصدی در حوزه مسکن،زندگی شهری سختی را متحمل شده اند .

**۱۴ نیاز اول تهران

رئیس فراکسیون مدیریت شهری تهران با بیان اینکه در حالی که تلاش و عزم جدی برای تقویت شاخص‌های شهرنشینی در تهران به عنوان ام القرای جهان اسلام وجود دارد و مدیران شهری بی وقفه  برای بهبود آن در تلاشند اما برغم این تلاش شهر تهران از ۳۶کاستی در شاخص‌های شهرنشینی رنج می برد،ادامه داد:کمبودامکانات بهداشتی ودرمانی- تخت بیمارستانی- ،قرارگیری درپهنه بندی خشکسالی شدید و بسیار شدید،بافت فرسوده شهری،مهاجرپذیری بالا وحضوربالای اتباع بیگانه،ضعف درسیستم دفع پسماند وزباله،روند روبه رشدحاشیه نشینی،آلودگی شدیدهوا،ضعف زیرساخت وفرسودگی حمل ونقل، ریلی،مترو،کمبود فضاوامکانات آموزشی،ضعف زیر ساخت‌های گردشگری‌های،کمبودامکانات فرهنگی،تفریحی وورزشی ازجمله سینما واقامتگاه،تغییرکاربری اراضی کشاورزی،ناتمام ماندن پروژه مسکن مهر،قرارگیری پهنه پرخطرسیل وسیلاب به دلیل شیب وتوپوگرافی نامناسب و... از جمله مهمترین کاستی های تهران به عنوان پایتخت ایران است.

تهران دو برابر ظرفیتش جمعیت دارد/سرریز جمعیت،کیفیت زندگی در تهران را تنزل داده است

**سهم ۵۳ درصدی امور زیربنایی و تولیدی در مشکلات تهران

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه بر اساس بررسی های انجام شده نقش مشکلات بودجه و اعتباری در بروز معضلات تهران نزدیک به صفر است،افزود:۵۳ درصد از مشکلات تهران مربوط به امور زیربنایی و تولیدی، ۴۷درصد از مشکلات مربوط به امور اجتماعی و فرهنگی است.

او با بیان اینکه رشد شهرنشینی  اگرچه سبب بهبود رفاه اجتماعی برای شهروندان شده،اما گسترش شهرنشینی غیر اصولی و بدون زیر ساخت های اولیه لازم،بروز معضلاتی را در پی داشته است،ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه محیط زیستی شهری  معضلاتی نظیر آلودگی هوا، آب، خاک، آلودگی صوتی،تجمع پسماندها و... است که به صورت جدی تاب آوری شهروندان و شهرها را تهدید می‌کنند.

او با تاکید بر اینکه ایجاد تحول اساسی در خط مشی‌ها و روش‌های برنامه‌ریزی و مدیریت شهری ورای تعلق سیاسی مدیریت شهری امری ضروری و غیر قابل اجتناب است،افزود: جایگزینی مدیریت غیریکپارچه و سنتی شهری با مدیریتی یکپارچه براساس رویکردی جامع و تلفیقی، باهدف شناسایی معضلات و حل مشکلات در زیست بوم شهری از نیازهای امروز تهران است.