زخم کاری ۲

عملیات روز شنبه رزمندگان مقاومت فلسطین نه تنها مایه تعجب همه کارشناسان و تحلیلگران نظامی جهان شد بلکه خود صهیونیست‌ها را نیز گیج و منگ کرده است؛ تا جایی که تا ساعت‌ها پس از شروع این عملیات حتی سازمان‌های جاسوسی و امنیتی این رژیم نمی‌دانستند از کجا خورده‌اند، البته صهیونیست‌ها حق داشتند حیران و پریشان شوند، چرا که چند ساعت بعد از شروع عملیات رزمندگان فلسطینی با نام توفان الاقصی، مقامات صهیونیست اعلام کردند نیروهای حماس از 4 جهت زمین، دریا، هوا و تونل‌های زیرزمینی عملیات خود را به مرحله اجرا درآوردند؛ اقدامی بی‌سابقه و تاریخی از منطقه‌ای که همه 24 ساعت و 7 روز هفته در محاصره صهیونیست‌ها قرار دارد. 

رزمندگان مقاومت فلسطین در این عملیات برق‌آسا چنان ضربه مهلکی بر پیکر نحیف رژیم حقیر صهیونیستی وارد کردند که می‌توان گفت عمر رژیم اشغالگر را به نصف کاهش دادند.  عملیات توفانی طوفان الاقصی از چند بعد بسیار حائز اهمیت است.

1- به لحاظ فنی و نظامی چنین تهاجمی از سال 1967 به این سو بی‌سابقه است. آخرین باری که یک نیروی نظامی برای بازپس‌گیری مناطق اشغال‌شده به اسرائیل حمله کرد 50 سال پیش بود که نیروهای مصری و سوری در عید یوم کیپور برای بازپس‌گیری اراضی اشغالی وارد مرزهای اسرائیل شدند. از قضا جنگ یوم کیپور نیز مانند توفان الاقصی در ماه اکتبر انجام شد اما حتی این جنگ هم قابل قیاس با عملیات رزمندگان مقاومت نیست. در جنگ یوم کیپور ۲ ارتش قوی و رسمی با نیروهای اشغالگر وارد جنگ شدند اما در توفان الاقصی فقط چندصد رزمنده وارد فلسطین اشغالی شدند و تنها در چند ساعت 700 نفر تلفات به صهیونیست‌ها وارد کردند و آنطور که گردان‌های الاقصی می‌گوید صدها نفر را نیز به اسارت درآورده‌اند.

حمله همه‌‌جانبه از هوا، زمین، دریا و زیر زمین با رعایت اصول غافلگیری نکته فنی دیگری بود که تعجب همگان را در سراسر جهان برانگیخت. نفوذ پاراگلایدرهای رزمندگان مقاومت و فرود آرام و بدون دردسر در اراضی اشغالی همزمان با حملات موشکی و پهپادی یکی از دیگر نقاط اوج عملیات توفان الاقصی به لحاظ فنی و نظامی بود که یک آبروریزی نظامی و استراتژیک به نهادهای امنیتی و پدافندی رژیم صهیونیستی تحمیل کرد.

2- یکی از نکته‌های مهم در عملیات عجیب و شگفت‌انگیز رزمندگان حماس در روز شنبه اثبات سست بودن خانه عنکبوت و آشکار شدن نقص‌ها و حفره‌های امنیتی و اطلاعاتی ارتش رژیم صهیونیستی بود. شکست حصارهای امنیتی - اطلاعاتی و نفوذ نیروهای حماس به عمق 50 کیلومتری اراضی اشغالی، روسا و فرماندهان نهادهای امنیتی و جاسوسی رژیم را زیر سوال برده و آنها را شدیدا تحت فشار قرار داده است که چگونه این مهم رخ داده است. «گیورا ایلعاد» رئیس سابق شورای امنیت قومی رژیم صهیونیستی می‌گوید: به نظر می‌رسد همان اتفاقی که در جنگ یوم کیپور افتاد دوباره رخ داده است. اسرائیلی‌ها با یک حمله خیلی منظم و برنامه‌ریزی شده غافلگیر شدند.

بنیامین نتانیاهو همواره به سیطره امنیتی خود در برابر فلسطینی‌ها می‌بالید و از این اعتبار در صحنه‌های مختلف از جمله انتخابات برای پیروزی و پیشبرد اهداف سیاسی خود استفاده می‌کرد اما عملیات توفان الاقصی همه اعتبار امنیتی او را با خاک یکسان کرد. 

3- حمله رعدآسای مقاومت فلسطین یک آبروریزی بین‌المللی را برای صهیونیست‌ها رقم‌زده است. این حمله بار روانی زیادی را روی شهرک‌نشینان ایجاد کرده است. بسیاری از شهرک‌های اطراف نوار غزه هم‌اکنون از ترس و وحشت تخلیه شده است و همه آنها آواره شده‌اند و مشخص نیست آیا هرگز دیگر بتوانند به خانه‌هایی که اشغال کرده‌اند، بازگردند! آیا این آخرین نفوذ نیروهای حماس به درون مرزهای اراضی اشغالی بود یا باز هم تکرار خواهد شد؟ بسیاری از صهیونیست‌ها در دیگر مناطق سرزمین‌های اشغالی نیز ترسان و هراسان به فرودگاه بن گوریون رفته و به دنبال خروج موقت یا همیشگی از سرزمین‌های اشغالی هستند و برخی نیز که توان مالی برای خروج ندارند فرودگاه را به پناهگاه خود تبدیل کرده‌اند. صهیونیست‌ها اکنون در وضعیت فلاکت‌باری افتاده‌اند که نه راه پس دارند، نه راه پیش.

زخم کاری ۲

4-  اما بدبختی صهیونیست‌ها فقط همین نیست. بسیاری از گروه‌ها و احزاب سیاسی بنیامین نتانیاهو و کابینه افراطی او را مسبب اصلی وضع کنونی می‌دانند. احزاب اپوزیسیون معتقدند تمرکز دولت نتانیاهو بر طرح اصلاح سیستم قضایی و درگیری و تنش با گروه‌های مخالف بر سر این مساله، باعث غفلت ارتش و نهادهای امنیتی از تهدیدهای خارجی شده است. آنها همچنین معتقدند طرح‌های دیکتاتورمآبانه نتانیاهو حتی باعث خروج بسیاری از نظامیان از ارتش و تمرد آنها از دستورات نظامی شده و این به تضعیف بیشتر و سریع‌تر ارتش رژیم تروریست صهیونیستی دامن‌زده است.

حتی اگر همین امروز هم آوار عملیات توفان‌الاقصی برای دولت نتانیاهو پایان یابد بحران سیاسی گریبان جامعه سیاسی صهیونیست‌ها را خواهد گرفت. اکنون به دلیل شرایط جنگی نیروهای مخالف در سکوت هستند اما پس از بازگشت آرامش نسبی، درگیری‌ها و تنش‌های سیاسی داخلی جامعه صهیونیستی دوباره شعله‌ور خواهد شد و معلوم نیست چه آینده‌ای برای آنها رقم خواهد زد. 

5- بعد از ضربه کاری جهاد اسلامی در مرداد ۱۴۰۱ به رژیم صهیونیستی، عملیات توفان‌الاقصی دومین ضربه مهلک به پیکر نحیف رژیم صهیونیستی بود؛ ضربه‌ای که ممکن است کار صهیونیست‌ها را در آینده نزدیک یکسره کند. 

مهدی گرگانی