جزئیاتی از ویژگی‌های ماهواره «نور ۳»

 سردار علی جعفرآبادی در نشست بررسی ظرفیت‌های کاربردی فضا با همگرایی فناوری اظهار کرد: در دولت یازدهم یک مقدار فیتیله‌های فضایی پایین کشیده شد و نهضت خوبی که شروع شده بود ادامه پیدا نکرد اما در سال ۱۳۹۵ فرمانده کل قوا واکنش نشان دادند و تاکید کردند باید به مسئله فضایی جدی‌تر نگاه شود.

وی افزود: به همین دلیل در سپاه هم یک همیت و جدیتی ایجاد شد. آن زمان فرماندهی فضایی وجود داشت و در ادامه این روند توانستیم ماهواره نور را در سال ۱۳۹۹ پرتاب کنیم.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه تاکید کرد: در ساخت ماهواره نور ۳ گام‌های بلندتری برداشته شد. در نور ۲ هم بسیار پیشرفت کرده بودیم و ظرف دو هفته آن را کاملاً پایدار کردیم و ماهواره شروع به کار کرد اما در نور ۳ آنقدر پیشرفت کردیم که ۹۰ دقیقه بعد وقتی در تبریز ماهواره را گرفتیم کاملاً پایدار شده و آماده بود که وارد فازهای بعدی شود.

جزئیاتی از ویژگی‌های ماهواره «نور ۳»

جعفرزاده ادامه داد: کارهای کنترلی و تستی که متخصصان و دانشمندان باید روی ماهواره «نور۳» انجام بدهند، انجام و آماده بهره‌برداری است. سنسور ستاره به ماهواره نور ۳ اضافه شده که با استفاده از ناوبری نجومی ماهواره با دقت صدم درجه می‌فهمد که کجا قرار دارد.

وی با بیان اینکه در ماهواره نور ۳ برای اولین بار از سنسور ستاره استفاده شده است، تاکید کرد: استفاده از تراسترهای فضایی را هم در ماهواره نور ۳ تجربه کردیم که یک موتور است و به ایجاد تغییرات یا جبران نزول ارتفاع کمک می‌کند. این فناوری را هم بومی مورد استفاده قرار دادیم. وقتی عمری از ماهواره گذشت قرار است که از این تراستر استفاده شود و ما فعلأ قصد بهره‌گیری از آن را نداریم.