روال واردات خودروی صفر و کارکرده باید سریع تر انجام شود/ اگر عرضه و قیمت گذاری خودرو اصلاح نشود، شاهد شوک قیمتی خواهیم بود

الله وردی دهقانی ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز درمورد افزایش قیمت انواع خودرو در بازار و عرضه خودروهای وارداتی بیان کرد: در روزهای اخیر زمزمه افزایش قیمت برخی از خودروها به ویژه خودروهای وارداتی و مونتاژی به گوش رسیده است. این درحالی است که این روند صعودی با عرضه خودروهای وارداتی همزمان شده است.

 

وی افزود: اکنون  سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی با عرضه ۶ مدل خودرو باز شده و متقاضیان می‌توانند از روز ۱۹ مهر ۱۴۰۲ برای ثبت‌نام اقدام کنند. هرچند ثبت‌نام خودروهای وارداتی از اسفند ۱۴۰۱ آغاز شده و بر اساس اعلام مدیر طرح واردات خودرو اکنون ۳۰ هزار نفر در نوبت تحویل خودروهای وارداتی قرار دارند.

دهقانی با بیان اینکه رشد قیمت همزمان با عرضه خودروهای وارداتی شروع شده و این مهم ترین سوال و ابهام در اذهان عمومی است، گفت: اکنون طبق آمار گرانی ۱۵ تا ۵۰ میلیون تومانی انواع خودرو در بازار در عین عرضه خودروهای وارداتی رخ داده است که باید پاسخ مناسبی برای چرایی این مسئله داشت.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس ابراز کرد: موج جدید گرانی خودرو در بازار آغاز شده و همزمان با مساله احتکار خودرو و عدم تصویب آیین نامه واردات محصولات کارکرده توام با عرضه شش خودرو صفر کیلومتر جدید در سامانه یکپارچه فروش خودرو، موتور افزایش قیمت در بازار را روشن کرده است.

وی عنوان کرد: ما پیش بینی می کردیم که با نظارت وزارت صمت شاهد کاهش التهاب بازار خودرو باشیم اما متاسفانه به دلیل عدم نظارت های کافی در عرضه خودرو، شاهد رشد قیمت خودروهای داخلی، مونتاژی و خارجی موجود در بازار هستیم. در صورتی که نسبت به واردات خودروهای کارکرده از سوی دولت تعلل وجود داشته باشد، باید انتظار جهش جدید قیمت ها را داشت.

روال واردات خودروی صفر و کارکرده باید سریع تر انجام شود/ اگر عرضه و قیمت گذاری خودرو اصلاح نشود، شاهد شوک قیمتی خواهیم بود

دهقانی همچنین ضمن اشاره به وضعیت احتمالی بازار خودرو در پاییز اظهار داشت: طبق تحلیل های کارشناسان این حوزه و فعالان بازار خودرو می توان متوجه شد که بازار خودرو به دو دلیل، نخست کاهش عرضه و دوم افزایش نرخ ارز و انتظار تورمی به سمت گرانی حرکت کرده است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس درانتها خاطرنشان کرد: ممکن است نرخ خودرو در پاییز سال جاری روند صعودی داشته باشد چراکه به نظر می رسد برنامه ریزی دولت برای عرضه خودروهای جدید خارجی به بازار ظاهرا با سرعت بسیار آرامی در جریان است، در صورتی که وضعیت عرضه و قیمت گذاری اصلاح نشود، بار دیگر این بازار رکود و شوک قیمتی را تجربه خواهد کرد.