تا مجبور نشویم تنگه هرمز را نمی بندیم

یه گزارش افکارنیوز به نقل از فردا، پس از اعمال تحریم های نفتی اتحادیه اروپا و آمریکا از اول ماه جولای ، برخی از کشورها خرید نفت خود را از ایران کاهش داده یا قطع کرده اند . به دنبال تشدید این تحریم ها نمایندگان مجلس اقدام به تهیه طرحی مبنی بر بستن تنگه هرمز بر روی نفتکش هایی کردند که مقصد آنها کشورهای تحریم کننده است.

این طرح با حساسیت بالایی روبرو است و با وجود اینکه هنوز رسما در مجلس مطرح نشده اما برخی مخالفت ها با آن از هم اکنون آغاز شده است به عقیده این دسته از منتقدان مجلس مرجع تصمیم گیر در این خصوص نیست. با این وجود علی لاریجانی رییس مجلس در اظهارنظری عنوان کرده است نمایندگان حق ورود به مسائل سیاست داخلی و خارجی را دارند، از سوی دیگر رامین مهمانپرست سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز در آخرین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وزارت خارجه این طرح را تایید کرده، و آیا این کار تبعاتی ندارد پاسخ داد: نمایندگان مجلس نمایندگان ملت هستند هرچه به تصویب برسانند دولت موظف به اجراست. ما هم شنیده‌ایم که دارند این کار را دنبال می‌کنند اما بحثی که آن را تایید کنیم یا حمایتی کنیم صورت نگرفته است. هر چه مجلس به صلاح کشور بداند ما به عنوان بخشی از قوه مجریه موظف به اجرا هستیم البته خیلی از موضوعات مسئول اجرایش دستگاه‌های دیگر غیر از وزارت خارجه است.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است تا زمانی که زمینه برای صادر کردن نفت وجود داشته باشد نیازی به بستن این تنگه نیست اما اگر کشورهای اروپایی راه صادرات نفت ما را ببندد ما نیز اجازه صادرات نفت به آن کشورها را نخواهیم داد.

اسماعیل کوثری با اشاره به اینکه بسته تنگه هرمز آخرین راهکار ایران برای مقابله با تحریم ها خواهد بود، گفت: تنگه هرمز برای ما جنبه استراتژیک و امنیتی دارد و برگه برنده ای در دست ما محسوب می شود اما معتقدم زمانی باید دست به بستن این تنگه زد که امکان صادر کردن نفت برای ما وجود نداشته باشد اما در شرایط فعلی مشکلی برای صادرات نفت نداریم.

وی آسیب تحریم ها را در وهله اول متوجه کشورهای اروپایی دانست و افزود: تحریم ها در دراز مدت به ضرر کشورهای تحریم کننده است چرا که آنها به نفت ایران احتیاج دارند و اگر این وضعیت در دراز مدت دنبال شود قطعا در تامین نیازهای خود دچار مشکل خواهند شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید براینکه کشورهای اروپایی و غربی نباید ایران را به ورطه عکس العمل و اقدامات واکنشی بکشانند، خاطرنشان ساخت: تنگه هرمز برای ایران جنبه استراتژیک دارد و اگر زمانی احساس کنیم شرایط صدور نفت را از ما گرفته اند قطعا اجازه صادرات نفت از این تنگه را به دیگر کشورها نخواهیم داد. و این تنگه را می بندیم.

نماینده تهران جوسازی ها و شیطنت های برخی کشورهای همسایه مبنی جایگزینی نفت ایران، اظهارداشت: تولید نفت در جهان سطح و میزان مشخصی دارد و اینگونه نیست که یک کشور بتواند چندین برابر ظرفیت خود تولید کند؛ از سوی دیگر نباید فراموش کرد که نفت ایران در سطح دنیا مشتریانی جز اروپائیان دارد و به راحتی بازار برای نفت ما پیدا خواهد شد.

وی در خصوص احتمال تصویب و اجرایی شدن این طرح نیز گفت: نمایندگان در چارچوب اختیاراتی که داشته اند این طرح را تهیه کرده اند ولی مطمئنا برای تبدیل شدن به قانون باید مراحل کارشناسی و بررسی دقیق را طی کند و بعد از نظرخواهی و استفاده از نظرات نهادهای تصمیم گیر و نظامی تصویب و به نرحله اجرا برسد.